Spelstämning till Neotech

Spelstämning är det viktigaste man har när man spelar rollspel. Till Neotech kan man ju egentligen köra många olika sorters spelsätt, som det nämns i Neotech 1 grundboken. Här ska jag försöka skapa en 'mittemellan' stämning, den stämning som jag anser är den bästa Neotechstämningen.

Lugn och ro
Grundläggande för att få fram spelstämning är att inte tillåta annat att störa ens spel. Inte familjemedlemmar, inte telefonen, inte bakgrundsmusiken, framförallt inte de deltagande... Ofta beror 'stämningsförlust' på spelarna och spelledaren. Men, varje spelgrupp bestämmer förstås sin egen spelstil. De kanske kör med mycket off-topic skämt eller liknande, men då kommer man aldrig riktigt in i karakatärerna och världen. Men om någon anser sådant som skämt eller liknande stör spelet så borde ju givetvis de andra sluta, för att göra det bästa av det hela.

Koncentrationen
Det är jobbigt att spela med spelstämning. Man måste koncentrera sig till 100% på världen man spelar i hela tiden. Man skall alltid som spelare utgå från ens karaktär. Alla ens handlingar bör så att säga 'gå genom karaktären', så att de färgas av karaktären själv. Detta kan vara jobbigt att komma ihåg, men efter ett tag brukar det sitta ganska fint, att man alltid utgår från karkatärern, inte en själv. Spelledaren är egentligen den med mest krav på sig att spela med stämning. Han ska kunna berätta i olika tonlägen, kunna spela med 100-tals, ja 1000-tals karaktärer, alla något olika. Ofta behöver man ju inte krångla till det så mycket. Spelstämning brukar komma av sig själv vid rätt tillfällen.

Hur?
Vad ska man då göra för att få rätt Neotechstämning? Musik, som är ett helt eget kapitel, behandlas närmare i Musik. Det finns några andra delar: ljussättning, spelplats, berättarkonst, 'live-action' och säkert många många fler.

Ljussättning
Ljussättning är faktiskt ganska viktig, till skillnad mot vad en del kanske tror. I cyberpunk vill man ofta att det ska vara lite skum belysning, med kraftiga ljuskällor (jättegärna i olika neonfärger), som inte får lysa rakt in i spelgruppen. Det är sällan ljusan dag i cyberpunk :-).

Spelplats
Spelplats är faktiskt också viktig, men rollspelare brukar klara av att spela precis vart som helst. Man bör sitta vid ett stort bord, med ganska mycket utrymme runt omkring. Det måste helt klart vara stora och sköna stolar att sitta i. Spelledaren har ofta stor nytta av ett separat skrivbord brevid det stora bordet, gärna med en dator på.

Berättarkonst
Berättarkonst är nog det viktigaste av allt. Spelledaren skall försöka bli så bra i detta som möjligt, men även spelarna bör veta vad det handlar om. Man ska kunna skrika och gorma utefter karaktären utan att det blir löjligt. Man ska kunna brista ut i gråt, man ska kunna skratta högljutt, man ska kunna bryta på franska, spela det motsatta könet etc. Man ska även kunna anpassa rösten efter omgivningen. Om de rör sig i en kall och fuktig gränd i nåt mysko ghetto kan spelledaren sänka rösten, berätta långsamt och dovt. Om de är på ett disco kan gärna musiken höjas åtskilliga steg, och spelledaren pratar högljutt. Sist men inte minst ska alla som spelar Neotechkaraktärer kunna snacka slang. Vet man inte hur slang är 50 år i framtiden får man väl hitta på. Spelledaren bör belöna den spelaren med den mest uppfinningsrika raljangen, och slanget ger väldigt mycket spelkänsla. Man kan skilja hackers från militärer, tiggare från tjänstemän.

Live-action
Live-action...vad är det. Jo, det är när man lever sig så mycket in i spelet att man börjar agera med sin rollperson rent fysiskt. Man hoppar upp från stolaen, vevar med armarna, bryter ihop på bordet, springer upp och skjuter folk med pennan etc. Det kan verka löjligt, men så länge det handlar om rollpersonens handlingar är det mycket stämningsgivande. Och oftast väldigt roligt också.

Rent praktiskt då?
Så, hur ska ni nu göra för att införa alla de här stämningshöjande sakerna? Det är inte alltid så lätt. Börja lugnt på låg nivå, och arbeta er uppåt. Spelledaren bör flitigt använda sig av belöningar för att hjälpa spelarna på traven, men om det är för mycket 'sifferbelöningar', som förbättringsslag eller liknande så är det risk att det blir motsatt effekt. För mycket sifferfanatsim (koboldism) kan vara katastrofalt för spelstämningen. När man vandrar i de mörka kloakerna, det droppar från taket och spelarna inte vet vad som näst skall komma så är det inte bra när en spelare kläcker: Öj, vad har du i PSY? Jag slår vad om att jag är smartare än dig, ha!".

Lycka till med spelandet, goda Neotechspelare!



Webproduktion av Martin "RipperDoc" Fröjdh.
Kontakta oss på ripperdoc@telia.com.
Copyright © NoGo 1998-2001.
Alla rättigheter är reserverade.