Det h�r äventyret börjar minst sagt v�ldigt vanligt. Rollpersonerna befinner sig på ett st�lle, fram kommer en person och vill att de ska utf�ra ett uppdrag, etc. Men det �ndrar sig ganska snabbt. Rollpersonerna blir jagade av allt och alla. Var inte r�dd att improvisera. Du kommer nämligen att beh�va göra det ganska ofta i det h�r äventyret. äventyret �r v�ldigt styrt och samtidigt inte så detaljerat.
Prolog:
James var tr�tt, otroligt tr�tt. Han hade varit vaken hela dygnet, av r�dsla f�r att de skulle komma. Men dem kom aldrig, inte när han var vaken. Han mindes f�rsta gången han hade tagit kontakt med dem, han var illa ute d�. Sen hade han inte kunnat betala tillbaka skulden. Men det var inte f�rsent �n, han skulle kanske d�, men han skulle betala, p� sitt s�tt! Han tog raskt fram alla sakerna, och började sedan att arbeta. N�r han var klar så gick han ut f�r att leta reda på någon person som beh�vde pengar, och ingen skulle sakna om något gick snett.
I en annan stadsdel satt en man. Han fruktade f�r sitt liv. Idag var det dags. Idag skulle han skicka iv�g sitt paket, till polisen, till ONN, och till sin �klagare. Så att folk visste vad han visste, och så att han skipade r�ttvisa, �ven i d�den. För han skulle inte överleva dagen, så mycket visste han.
Intrig:
I New York har det på senare tiden varit en hög brottslig aktivitet. Folk d�r, och de d�r v�ldsamt. De personer som d�r kommer från alla samh�llsklasser. Polisen har börjat misstänka vissa, men de kan inget göra, eftersom de saknar bevis.
Alla misstänker dock inte, de vet däremot. Men dessa personer �r i "Mr X" tjänst. Och eftersom det �r "Mr X" som beordrar morden så �r det ingen som säger något. Ingen har någonsin sett "Mr X" men alla i undre världen fruktar honom.
Men det finns makter som motarbetar honom. Interpol har varit honom på sp�ren v�ldigt länge, men hindras på grund av bristen av bevis. Han har alltid lyckats komma undan alla tillslag de har gjort. De har kanske en läcka�
Rollpersonerna �r helt omedvetna om det h�r, när de, i början av detta äventyr, befinner sig på en liten, gemytlig bar någonstans i New York.
Observera, Manhattan �r mycket lyxigt, och vanligt folk tillåts s�llan vara d�r s�rskilt mycket. Eftersom Manhattan �r inglasat har det blivit lite av "Den f�rbjudna staden". F�rlägg g�rna äventyret någonstans utanf�r Manhattan, som Jersey City.
Klockan 21:27, fredag
Rollpersonerna sitter på en liten, r�kig och ganska behaglig bar, efter en hel dags h�rt arbetande, eller arbetsSökande.
De sitter d�r med sina drinkar när plötsligt d�rren sl�s upp av en grupp ungdomar som skriker och skr�lar. De g�r sakta in i baren. Efter dem kommer en liten, f�rsynt man in. Han verkar inte känna ungdomarna, och verkar vara lite orolig. Han g�r sakta fram till bardisken, och ber om något. Bartendern ger honom en flaska whisky, och han betalar. Sedan kollar han sig omkring, och ser att det finns en ledig plats vid rollpersonernas bord. Han g�r fram och fr�gar om han f�r s�tta sig.
Om han f�r s�tta sig så g�r han det, och efter ett tag fr�gar han lite f�rsynt om de, som verkar vara ett par energiska unga män/kvinnor, skulle kunna hjälpa honom med en sak. Han vill att de ska f�ra ett paket från honom till Mr X. Om rollpersonerna fr�gar vem Mr X �r, så bara skakar han på huvudet, och säger �t dem att de kommer att hitta honom, bara de fr�gar efter honom i affären på Red Street 43. Sedan undrar han om de kan hjälpa honom. Han kan t�nka sig att betala 50 Euro var f�r besv�ret. Om rollpersonerna inte g�r med på det så suckar han, skakar på huvudet, tar en stor klunk whisky och g�r sakta ut genom d�rren, med axlarna slokande.
OBS! äventyret �r inte slut �n!!
Efter ungefär en halvtimme efter mannen med uppdraget, så tr�ttnar rollpersonerna på baren och bestämmer sig f�r att uppSöka ett lugnare st�lle. N�r de kommit ut och gått ett par hundra meter så h�r de en skottsalva, sedan ett par skott till. Om dem g�r (eller springer) mot ljudet så ser de en svart bil köra d�rifrån i hög fart. på gatan ser de en man ligga. Han stänar till, snyftar lite, och verkar f�rSöka resa på sig. Sedan f�r han syn på rollpersonerna. Han stänar svagt, och ber dem komma fram. N�r de kommit fram så ser de att det var mannen på caféet. Han ber han dem �n en gångna att ta paketet till Mr X. Han h�ller fram ett paket på omkring 15x10x7 cm mot rollpersonerna. Efter att han har gjort det så svimmar han, och d�r 1T6 minuter efter att ambulansen plockat upp honom. Paketet han gav dem v�ger omkring ett halvt kilo, och �r inslaget i brunt omslagspapper.
Efter denna chockerande händelse så g�r (eller �ker) rollpersonerna hem�t, efter att de svarat på polisernas fr�gor f�rst�s. N�r de kommit en bit på v�gen blir de stannade av en svart limousin och ombedes stiga ur. Fram kommer en man i svart kostym. Han har en tidning under armen. Han säger �t rollpersonerna att ta det lugnt, sedan säger han att de skall ta ett paket till polisstationen. Om de inte g�r det så kommer något tr�kigt att hända med dem och deras familjer� Paketet �r �ven det inslaget i brunt omslagspapper, �r ganska litet, ungefär 7x7x1 cm. Det v�ger inte alls mycket.
F�rklaring:
Det f�rsta paketet rollpersonerna f�r är en bomb. Den �r �mnad �t Mr X. Det andra paketet är en disk innehållandes information om Mr X.
N�r rollpersonerna g�r till affären på Red Street 43 så blir de genast, efter att de förklarat vem de letar efter, f�rda till ett rum d�r de f�r v�nta i ungefär en halvtimma. Sedan så kommer en liten man med r�ttansikte in, �tföljd av tre biffiga personer med automatvapen. Rollpersonerna muddras, och alla paketet omhändertages, �ven det mindre paketet.
Rollpersonerna har inte så mycket att s�ga till om, utan f�r snällt acceptera det som händer.
Vad som händer sen �r lite konstigt. Mr X skickar det st�rre paketet till en polisstation, vilken spr�ngs i bitar, öppnar det lilla paketet, l�ser all information om sig själv, och bestämmer sig sedan f�r att likvidera rollpersonerna.
Dagen efter:
PROBLEM!!
Klockan �r ungefär 09.32 när rollpersonerna f�r h�ra nyheten om att en polisstation har blivit spr�ngd i luften. Polisen vet vilka f�r�varna �r, och ska snart sl� till mot deras högkvarter. Samtidigt som meningen avslutas h�rs en smäll ute i hallen och flera poliser rusar in. Om rollpersonerna inte börjar skjuta poliser hejvilt (vilket mina gjorde) så kan du som allsmåktig SL se till att ett par av Mr X' snubbar dyker upp ungefär samtidigt. Eldstrid utbryter, vilket poliserna förlorar. Efter att Mr X snubbar �r döda så måste rollpersonerna ta reda på varför alla verkar vara ute efter dem�
De kan använda sig av Undre Världen, och få reda på en del saker. Som att Mr X skickade en bomb till polishuset, med rollpersonernas fingeravtryck p�. Nu gäller det bara f�r rollpersonerna att förklara f�r alla att det hela �r ett stort, stort misstag�
Kontraktet:
N�r rollpersonerna lugnat sig lite så blir de kontaktade av en man som säger att en annan man vill prata med dem� Mannen som vill prata med dem heter Lu�s Salvadorez, och han v�ntar på rollpersonerna ute i en gammal lagerlokal, han skall tydligen ha information angående Mr X.
Den som v�ntar i lagerlokalen heter egentligen Raymond Faccé och �r utsedd av Mr X att döda rollpersonerna. Han v�ntar, osedd, i lagerlokalen. Han b�r inte lyckas döda någon, men rollpersonerna ska dock skada honom. Inte alltf�r allvarligt. Han ska tappa ett papper som innehåller beskrivningar, bilder och information angående rollpersonerna. Det finns �ven en belöning utf�st, med orden D�DA understryket flera gånger. Om rollpersonerna inte fattar att dem har f�tt problem kan du s�ga till dem att dem �r helt jäkla korkade, eller n�t s�nt.
Om Raymond Faccé istället skulle tr�ffa på rollpersonerna allesammans på en g�ng, innan händelsen ovanf�r har intr�ffat, så bedömer han läget allt f�r farligt, och g�r fram till dem och säger att Mr X vill tr�ffa dem. Han har en bil i närheten, så om dem skulle kunna följa med h�r så att de kunde l�sa det h�r fredligt och sansat s�.
Vad som egentligen ska hända �r att Raymond Faccé tar rollpersonerna till ett hus, och d�rinne v�ntar ett par personer som ska "ta hand om" rollpersonerna.
Jakt
Om rollpersonerna klarar sig undan Raymond så har dem nog fattat att Mr X vill ha dem döda� Så om de f�rSöker g� till en polisstation så kommer någon människa att skrika, och genast är en polis på v�g. Och efter honom kommer ungefär 10 andra poliser ocks�.
Rollpersonerna kommer ganska snart att inse att poliserna vill ha dem lika döda som Mr X vill ha dem. I USA �r polismord det allra gr�vsta brottet en person kan beg�, inget �r v�rre. D� gäller det "skjut f�rst, fr�ga sen" f�r alla poliser.
Om rollpersonerna kommer undan polisen så kommer polisen att skicka in ett par spaningsstyrkor i närheten av omr�det d�r rollpersonerna tappades bort. Om dem vill sticka från stan så måste de f�rst sno en bil, eftersom Mr X har snott deras fordon. Polisen uppt�cker att rollpersonerna �r på v�g från stan ungefär 3 minuter efter att de lämnat stan� Jakten �r igång!! Om rollpersonerna forts�tter fly från polisen så kommer de ungefär en mil ifrån en förort till New York, innan bensinen tar slut. Som tur var hade helikoptern exploderat ett par minuter innan, och polisbilarna hade tappat bort rollpersonerna några minuter innan, de med. Vilken tur! (IRONI!)
Vandring
Bensinen tar slut ungefär 1 mil från en förort� F�rorten kallas i folkmun f�r "Night"� De kommer dit efter ett tag (en vanlig människa g�r ungefär i 4-5 km/h). N�r de kommer fram ser de genast att det finns ett hotell, The Hotel of the Desert (ett helt p�hittat namn, har inget med något att göra). Det finns rum lediga. Och det finns förmodligen en telefon att läna ocks�. Rollpersonerna kollades upp ungefär så snart de kom inom synh�ll f�r förorten. Och det finns folk trogna Mr X i förorten. Man skickar snabbt iv�g ett par personer f�r att göra slut på rollpersonerna. Dessa kommer att göra sitt bästa f�r att döda rollpersonerna, men dödas efter ett tag� Sedan skickas ytterligare en styrka, denna g�ng på 25 man, dit. Rollpersonerna finner det förhoppningsvis bäst att fly från dessa. De kommer att jaga rollpersonerna till en gammal lagerlokal. Om rollpersonerna g�r in d�r (de �r omringade) så l�s detta högt:
Ni har precis gått in i lagerlokalen� Det luktar olja och bensin. Det kan h�ras små pip och skrik. F�rmodligen r�ttor. Ni r�r er sakta genom br�ten, och plötsligt h�r ni: "T�nd Lyset!!"
Rollpersonerna har hamnat i en fälla. Mr X högra hand (som heter Jim McArthur) har fångat rollpersonerna i lagerlokalen, och bildat en ring runt dem, bestående av vakter, och flera nyckelpersoner ur Mr X' "r�d". Jim börjar förh�ra rollpersonerna, varför de �r h�r, hur de kom hit, om någon annan vet var dem �r� s�nt. Under tiden som rollpersonerna blir förh�rda så t�nder han en cigarr. Du kan l�sa detta högt f�r spelarna:
Ni ser med stigande fasa hur ledaren t�nder en t�ndsticka, t�nder sin cigarr, och släpper den vid sina fötter, tydligen helt ovetandes om den stora p�len bensin på golvet. Stickan brinner fortfarande när den när bensinångorna. Ni ser, i slow motion, att elden sprider sig på bensinen, sedan överg�r hastigheten i normalt igen. En explosion av eld kastar er bakåt, och luften fattar eld. Ni andas in av ren reflex, och känner hur luften brinner i era lungor. Ni h�r skrik� men det enda ni kan t�nka på �r er egen överlevnad.
Jim McArthur slängde sin t�ndsticka i en bensinp�l, och naturligtvis så började bensinen brinna. Rollpersonerna har ungefär en halv minut på sig att ta sig ut, sedan exploderar bensinfaten. T�nk på att dem redan har f�tt en del skada av den f�rsta explosionen av eld. Och inandningen av eld� De �r ganska illa däran, men kan fortfarande r�ra på sig.
Om de har hunnit en bit ifrån st�llet när en halv minut kan du l�sa f�r dem:
Ni ser med fasa hur lågorna slickar fönstren på lokalen, sedan så h�rs en explosion, sedan en till, och ytterligare en. Sedan så kommer en kraftig explosion, så kraftig att elden bl�ses ut av den. Inget kan ha överlevt den explosionen. Ni känner er lättade, som om en del av era problem har f�rsvunnit
Faktum �r att en del av problemen �r l�sta. Eftersom Martin Alexander Jones (Mr X) ocks� var d�r� inte sagt att han dog, men det vet ju inte rollpersonerna. Polisen kommer ganska snart till omr�det, och rollpersonerna finner det nog smart att dra d�rifrån.
Polisen kommer att g� igenom alla omkomnas tillh�righeter, och d�r kommer de finna bevis f�r att Martin Alexander Jones var Mr X. Rollpersonerna avskrivs inte från bomben, men de kommer inte att bli skjutna när de blir häktade.
Ett problem kvar:
Det finns ett problem kvar. Raymond Faccé. Han har fortfarande inte slutf�rt uppdraget med att döda rollpersonerna, och han �r fat besluten att göra det�
Rollpersonerna sitter på ett av sina favoritkaféer och dricker kaffe (eller n�t annat)� D� kommer det fram en man till dem, drar en pistol och säger iskallt:
� Ni har tv� timmar på er. Sedan börjar jakten. Jag har f�tt i uppdrag att döda er, och det ska jag. Kom ihåg att jag inte skyr några metoder.
Sedan så v�nder han sig om, och g�r d�rifrån.
Rollpersonerna kommer att ha ett rent helvete att klara av honom, eftersom han verkar ha nio liv. Han har bara tv�. Så han kan alltid klara en dödlig skada, om du som SL v�ljer det.
�VRIGT!
Det h�r var ett av de f�rsta äventyr jag skrev till Neotech� Jag har bara inte orkat renskriva det förr�n nu� Hoppas att du som SL har kunnat använda någon bit av äventyret i alla fall.
/Robert Sjöblom |
Verkar kul! Skrivet av Ichabod den 2005-06-18 19:07:01 Detta verkar kul, bara en liten hake. Det verkar som om spelarna mest "glider med". Man kanske skulle låta dem få lite mer aktiv styrning. Framf�rallt slutet verkade vara att spelarna mest sitter och lyssnar på vad so m händer... |
Powered by AkoComment 2.0! |