|
Spelstämning till Neotech |
Skrivet av RipperDoc
|
2004-08-03 |
Spelstämning �r det viktigaste man har när man spelar rollspel. Till Neotech kan man ju egentligen köra många olika sorters spels�tt, som det nämns i Neotech 1 grundboken. H�r ska jag f�rSöka skapa en 'mittemellan' stämning, den stämning som jag anser �r den bästa Neotechstämningen.
Lugn och ro Grundläggande f�r att få fram spelstämning �r att inte tillåta annat att st�ra ens spel. Inte familjemedlemmar, inte telefonen, inte bakgrundsmusiken, framförallt inte de deltagande... Ofta beror 'stämningsförlust' på spelarna och spelledaren. Men, varje spelgrupp bestämmer f�rst�s sin egen spelstil. De kanske kör med mycket off-topic skämt eller liknande, men d� kommer man aldrig riktigt in i karakat�rerna och världen. Men om någon anser sådant som skämt eller liknande st�r spelet så borde ju givetvis de andra sluta, f�r att göra det bästa av det hela.
Koncentrationen Det �r jobbigt att spela med spelstämning. Man måste koncentrera sig till 100% på världen man spelar i hela tiden. Man skall alltid som spelare utg� från ens karaktär. Alla ens handlingar b�r så att s�ga 'g� genom karaktären', så att de färgas av karaktären själv. Detta kan vara jobbigt att komma ihåg, men efter ett tag brukar det sitta ganska fint, att man alltid utg�r från karkat�rern, inte en själv. Spelledaren �r egentligen den med mest krav på sig att spela med stämning. Han ska kunna ber�tta i olika tonlägen, kunna spela med 100-tals, ja 1000-tals karaktärer, alla något olika. Ofta behöver man ju inte kr�ngla till det så mycket. Spelstämning brukar komma av sig själv vid r�tt tillfällen.
Hur? Vad ska man d� göra f�r att få r�tt Neotechstämning? Musik, som �r ett helt eget kapitel, behandlas närmare i Musik. Det finns några andra delar: ljuss�ttning, spelplats, ber�ttarkonst, 'live-action' och Sökert många många fler.
Ljuss�ttning Ljuss�ttning �r faktiskt ganska viktig, till skillnad mot vad en del kanske tror. I cyberpunk vill man ofta att det ska vara lite skum belysning, med kraftiga ljuskällor (jätteg�rna i olika neonfärger), som inte f�r lysa rakt in i spelgruppen. Det �r s�llan ljusan dag i cyberpunk :-).
Spelplats Spelplats �r faktiskt ocks� viktig, men rollspelare brukar klara av att spela precis vart som helst. Man b�r sitta vid ett stort bord, med ganska mycket utrymme runt omkring. Det måste helt klart vara stora och sköna stolar att sitta i. Spelledaren har ofta stor nytta av ett separat skrivbord brevid det stora bordet, g�rna med en dator p�.
Ber�ttarkonst Ber�ttarkonst �r nog det viktigaste av allt. Spelledaren skall f�rSöka bli så bra i detta som möjligt, men �ven spelarna b�r veta vad det handlar om. Man ska kunna skrika och gorma utefter karaktären utan att det blir löjligt. Man ska kunna brista ut i gr�t, man ska kunna skratta högljutt, man ska kunna bryta på franska, spela det motsatta könet etc. Man ska �ven kunna anpassa r�sten efter omgivningen. Om de r�r sig i en kall och fuktig gr�nd i n�t mysko ghetto kan spelledaren s�nka r�sten, ber�tta långsamt och dovt. Om de �r på ett disco kan g�rna musiken höjas �tskilliga steg, och spelledaren pratar högljutt. Sist men inte minst ska alla som spelar Neotechkaraktärer kunna snacka slang. Vet man inte hur slang �r 50 �r i framtiden f�r man v�l hitta p�. Spelledaren b�r belöna den spelaren med den mest uppfinningsrika raljangen, och slanget ger v�ldigt mycket spelkänsla. Man kan skilja hackers från milit�rer, tiggare från tjänstemän.
Live-action Live-action...vad �r det? Jo, det �r när man lever sig så mycket in i spelet att man börjar agera med sin rollperson rent fysiskt. Man hoppar upp från stolaen, vevar med armarna, bryter ihop på bordet, springer upp och skjuter folk med pennan etc. Det kan verka löjligt, men så länge det handlar om rollpersonens handlingar �r det mycket stämningsgivande. Och oftast v�ldigt roligt ocks�.
Rent praktiskt d�? S�, hur ska ni nu göra f�r att inf�ra alla de h�r stämningshöjande sakerna? Det �r inte alltid så lätt. B�rja lugnt på låg niv�, och arbeta er uppåt. Spelledaren b�r flitigt använda sig av belöningar f�r att hjälpa spelarna på traven, men om det �r f�r mycket 'sifferbelöningar', som f�rbättringsslag eller liknande så �r det risk att det blir motsatt effekt. För mycket sifferfanatsim (koboldism) kan vara katastrofalt f�r spelstämningen. N�r man vandrar i de mörka kloakerna, det droppar från taket och spelarna inte vet vad som n�st skall komma så �r det inte bra när en spelare kläcker: �j, vad har du i PSY? Jag slår vad om att jag �r smartare �n dig, ha!".
Powered by AkoComment 2.0! |
Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
|
|
|