Ett litet äventyr till Neogames rollspel Neotech. Detta äventyr skrev jag f�r att få spelarna att komma in i spelet igen , d� vi har tagit en r�tt så lång paus i ca 1 �r eller s�.
<INLEDNING>
Ett företag �r i behov av hjälp ifrån v�ra spelare, men de vill inte att spelarna ska få reda på deras identitet. på måndagsmorgonen hotas systern till en av rollpersonerna av ett gäng i skolan, på tisdagsmorgonen r�vas hon bort och på tisdagskv�llen ringer företaget och ber om hjälp. Spelarna tror nu att företaget har anlitat gänget f�r att utpressa dem, genom att kidnappa systern�
<F�RBEREDELSER>
En av rollpersonerna b�r ha en lillasyster som g�r på högstadiet. Det kan annars vara en v�n till rollpersonerna som har en syster. äventyret utspelar sig f�rslagsvis d�r rollpersonen bor f�r tillfället (mina rollpersoner bor alltid i samma stad, det underlättar f�r spelledaren). äventyret b�r helst spelas i Europa eller USA. Allt text som �r kursiverad b�r l�sas högt f�r spelarna.
<�VENTYRET>
L�s följande:
"Ni sitter hemma hos X* och spelar poker d� d�rren sl�s upp och en gr�tande flicka, X:s syster, springer in. X reser sig snabbt och m�ter den f�rtvivlade flickan f�r att sedan g� in i sovrummet. Efter en stund så kommer han ut igen, och ber�ttar vad systern sagt till honom: Hon skulle g� hem ifrån skolan när ett gäng stoppade henne. De hotade med att sl� och v�ldta henne om hon inte gav dem hennes pengar. Dom slog henne lätt i ansiktet ocks�. Hon ska komma hit imorgon efter skolan, f�r Säkerhets skull. Jag ska bara köra hem henne".
* Rollpersonen eller v�nnen som har en lillasyster.
Efter ett tag kommer X hem igen, och säger;
"N�, ska vi dra ut till baren, och dricka lite?".
<TILL SL>
X:s syster g�r som vanligt till skolan på tisdagen. En polare till henne ber�ttar att det �r fest på en övergiven industrilokal i utkanten av staden. Tyv�rr så ligger industrilokalen en bra bit från skolan, så systern tvingas skolka f�r att hinna dit i tid.
<TISDAGSEFTERMIDDAGEN>
"N�r slutade hon?, fr�gar en rollperson.
"För en halvtimme sedan, svarar X.
Telefonen ringer plötsligt och X svarar, men man ser bara en siluett på bildtelefonens skärm. Mannen säger:
"Var vid lagerhus 13B i hamnen klockan 20.00 i morgon kv�ll. D�r ska ni stoppa och döda männen i en svart Ford. Ta deras v�skor och lägg dem i baks�tet på en utbr�nd Mercedes som skall st� cirka 500 meter d�rifrån. Ni kommer att bli belönade�"
<TILL SL>
Nu b�r rollpersonen tro att företaget har kidnappat syrran med hjälp av gänget. G�r de inte det kan det vara bra med "ledtr�dar", som att en bil med ungdomar kör f�rbi X på gatan, d�r någon hojtar "Vilken skön syrra du har" eller liknande.
Om rollpersonerna fortfarande inte tror att systern �r kidnappad så kan spelledaren föresl� att dom kollar hos skolan om hon har varit d�r idag.
<SKOLAN>
Skolan ligger cirka 200 meter från X:s bostad. L�s följande när/om dom kommer till skolan:
"Ni kommer fram till skolans ingång och känner en rysning. Samtliga t�nker: M�ste jag verkligen g� in d�r? Otrevliga minnen dyker kanske upp. Ni beslutar er �nd� f�r att g� in. N�r ni kommer in m�ts ni av en ogästv�nlig atmosf�r. Framf�r er ser ni ett uppeh�llsrum med bänkar av metall som �r fastnitade i golvet, trasiga bord, s�nderslagna rutor, papper på golvet, s�nderslagna lampor i taket och allmän mis�r. De elever som g�r f�rbi er tittar fientligt på er. I ett h�rn st�r ett gäng ungdomar med en kniv mot någons hals i ett annat h�rn ligger en, förmodligen drogad, tjej medvetsl�s med s�nderrivna kläder som visar stora delar av hennes kropp. Ni bestämmer att aldrig mer återv�nda hit."
<TILL SL>
Nu �r det upp till rollpersonerna att ta sig till en reception, det �r bara det att dom vet inte var den ligger (hoppas de �r bev�pnade, de kan r�ka ut f�r uppkäftiga ungdomar). Det ska vara ett helvete att hitta dit och många roliga saker ska intr�ffa i deras Sökande efter receptionen.
V�l d�r f�r de reda på att systern inte varit i skolan alls den dagen. Dom blir ocks� informerade om att hon har blivit trakasserad av ett gäng ungdomar. De f�r �ven en beskrivning på hur dessa ungdomar g�r klädda och deras vad deras ledares heter. Sist nämner receptionisten bakom pansarglaset vart gänget h�llet till. Po�ngen �r att rollpersonerna ska hitta gänget.
G�ngbeskrivning: G�nget g�r klädda i dunjackor och breda byxor. De �r klart inspirerade av svarta amerikanska g�ng. Dock �r de själva inte svarta, snarare wannabes. De brukar hänga i och utanfär en bar ett par kvarter ifrån skolan.
<G�NGET>
"Ni kommer fram till en källarlokal. Det hänger trasiga neonskyltar ovanf�r ingången och utanf�r st�r ett par unga personer och r�ker något. De blänger hotfullt mot er."
Om rollpersonerna vill göra n�tt så �r det helt okej, men det kommer förmodligen att resultera i att resten av gänget kommer upp ur lokalen.
"Ni g�r ner f�r trappan som �r fylld med papper och trasiga flaskor. D�rren �r av metall och �r klumpigt förstärkt med p�svetsade järnbitar. N�r ni kommer in m�ts ni av en r�k, skrik och slagsmålslöten."
Bartendern vet inte vem rollpersonerna syftar på om de fr�gar efter ledaren, men det g�r de tre personer som st�r bakom dem, som "r�kade" h�ra att de fr�gade efter ledaren.
"Va� fan vill ni? Har ni r�tt att vara h�r?" S�ger en av ungdomarna, som passar bra in på beskrivningen av en gängmedlem. Om rollpersonerna lyckas att snacka sig till ledaren så f�r du som spelledare improvisera lite. Om dina spelare däremot inte lyckas med att med sitt f�rSök att tr�ffa ledaren så blir de brutalt utslängda ur baren, men detta efter att ha blivit bestulna på pengar, klockor, smycken och vapen. Deras eventuella fordon blir �ven vandaliserat. Blir det strid har rollpersonerna trettiotalet stridslystna personer mot sig.
<TILL SL>
Nu kan ju rollpersonerna l�sa sina problem på olika s�tt. De kan exempelvis döda alla gängmedlemmarna eller så kan de ju �ka till hamnen och utf�ra d�det mot männen i de svarta bilarna och se vad som händer. Vi f�r hoppas att rollpersonerna �ker till hamnen, annars f�r du helt enkelt improvisera. D�det i hamnen kan utf�ras på en mängd olika s�tt. En variant �r att sno en bil och ramma personerna i den svarta Forden medan de andra rollpersonerna öppnar automateld mot bilen.
<HAMNEN>
"Ni sitter i ert bakh�ll, Klockan �r fem i �tta, snart kommer dom. Ni tittar längre ner f�r gatan så ser en risig herrg�rdsvagn, d�r sitter X och v�ntar sp�nt. Plötsligt h�r ni alla att en motor startar och ni ser att en svart Ford sakta kör ut ifrån ett inhögnat omr�de. Bilen stannar alldeles utanf�r och chauffären stiger ut och stänger grindarna. N�r han gått in i bilen igen så trampar han gasen i botten och bilen närmar sig korsningen. D� kommer X med den stulna bilen och <PANG!>, ni ser hur den tunga amerikanska herrg�rdsvagnen glider över den sportiga Forden. Den stora aluminiumst�tfångaren krossar f�rarhytten och dödar därmed chauffären på ett ovanligt otrevligt s�tt. Ni�"
H�r f�r RParna bestämma själv vad de vill göra. N�r de till slut ska lägga bytet i Mercedesen så ska du som spelledare sl� ett SYN-slag f�r alla (Ob3T6). De som klarar det ser att någon ligger gömd bakom några soptunnor. Rollpersonerna reagerar naturligtvis. Mannen ger sig så fort han blir uppt�ckt. Han visar sig vara av asiatiskt ursprung och han �r osäker och kan inte spr�ket så bra. Han förklarar att han jobbar f�r Mastu Kineu, ett litet företag som inte har någon som helst st�rre betydelse f�r någon eller något. Han visste inte hur man anlitade personer som utf�r sådana tjänster som rollpersonerna utf�rde. Men han fick ett tips av en v�n som rekommenderat rollpersonerna, och ringde därf�r dem. Han ber om urSökt om han skapat något obehag. Han vet inget om X syster. De f�r 1000 Euro av mannen, som snabbt springer d�rifrån med v�skan.
<TILL SL>
Nu b�r rollpersonerna vara f�rvirrade, f�r vem har kidnappat systern? Om de bestämmer sig f�r att �ka hem till X så sker följande.
<HEMMA>
"Ni kommer fram till trappen när ni h�r någon skrika. Det �r ett typiskt kvinnoskrik, så ni springer alla till platsen det kommer fr�n. Ni ser X:s syster vara omgiven av ett gäng killar, ni känner igen flera av dem ifrån baren."
N�r rollpersonerna l�st "problemet" så förklarar systern.
"Jag har inte varit kidnappad jag har varit på fest. I utkanten av stan. Kan du köra mig hem?"
The slut
/HoBBiT Powered by AkoComment 2.0! |