Semiautomatisk (SA) eldgivning |
Bidrag från Glacerghost
|
2005-05-10 |
H�r ges en förenklad regel om hur Semiautomatisk eldgivning kan l�sas vilket förhoppningsvis snabbar upp spelet något.
Rollpersonen kan avfyra upp till vapnets v�rde f�r SA eldgivning (i Neotech f�rsta v�rdet f�r EldH) och avg�r hur många skott som skall skjutas innan man slår sv�righetsslaget. Sv�righeten avg�rs beroende på avstånd och yttre komplikationer så som f�rflyttning och liknande. Hur många kulor som träffar beror på hur bra f�rdighetsslaget genomf�rdes. För varje kula utöver den f�rsta så adderar man 2 till slaget. D�rmed kan alla eller ett f�tal kulor missa eller tr�ffa målet.
Exempel: En RP avser att skjuta 4 skott med en pistol mot en motståndare. F�rdighetsv�rdet �r 14. Avståndet �r kort och motståndaren springer så SL ger en sv�righet på Ob3T6. Slaget ger 9. D�rmed träffar (9, 11, 13) tre stycken skott. Det fjärde missar d� slaget adderas upp till 15. |
Skrivet av G�st den 2006-02-18 01:48:19 Bra ide. Personligen skulle jag förmodligen lägga till vapnets rekyl +1 istället f�r 2, �ven om det kanske g�r det hela lite mindre str�mlinjeformat. | Micke Skrivet av G�st den 2005-12-01 12:49:14 Gillar regeln, den är enkel att f�rst� och den sparar tid i grundboken |
Powered by AkoComment 2.0! |
Senast uppdaterad ( 2005-05-22 )
|