Skrivet av Martin Fröjdh
|
2005-05-24 |
CXL-117, som började byggas under 2030-talet, är en ”standardmodell” för dem som vill ha en vettig yacht som känns lyxig, men som inte kostar hutlösa summor. Modellen är mycket vanlig och innehållet är i stort sett identiskt med många andra tillverkares fartyg, som Del Rey ”Montmartre”, PolarShip X-scape och Mitsubishi Ship’s ”Shogun”. Det som skiljer sig främst är hur inredningen och skrovdesignen är utformad.
Feretti-King CXL-117 Tillverkare: Feretti-King Maritime Group Dimensioner: 28,5 meter lång, 6 meter bred. Deplacement: 86 ton, kolfiberskrov. Motor: Dubbla Kawasaki-V32+ gasturbinmotorer, 2x1700 HP Hastighet: 25 knop (maxhastighet 31 knop) Bränsletid: 375 timmar Bränsle: 11000 liter Vattentank: 3100 liter Sovplatser: 10 Normal besättning: 1-2 Normal gästkapacitet: 30 Pris: 12 000 000 € ($30 000 000) Beskrivning: I den här prisklassen har den tekniska utvecklingen stått stilla länge, och fartyget är utrustad med den teknik som behövs, och mycket mer har man inte sett motiverat att stoppa in. Det finns ett helautomatiserat system där radar och ekolod ingår. Navigering görs automatiskt via satellit. Det finns inga egentliga behov av styrman, man kan i praktiken lägga upp rutten i hamn och låta fartyget köra fram och tillbaka på egen hand. Säkerhetsmässigt fyller fartyget alla krav, med automatiska ballastsystem som motverkar kantring, livbåt, flera livflottar och gott om flytvästar. Motorrummet är separerat i två delar med vattentäta skott för att fartyget skall kunna köra även vid läckage. De diagnostiska systemen varnar genast om något gått fel. Hela fartyget bygger på principen att vara lättskött även för sjöovana. Inredningen i fartyget är vid första anblick mycket lyxig, men den är inte på något sätt märkesinredning som i många dyrare yachter.|
Skrivet av G�st den 2005-05-27 13:00:21 Jag har alltid vetat att det var någonting i mitt liv som saknades... |
Powered by AkoComment 2.0! |