Musik till rollspel �r oftast inte fel. Cyberpunkspel �r inget undantag utan snarare så �r det d�r ett måste. Var i New York kan du vara år 2059 utan att du h�r något? Best�r din spelgrupp av enbart döva rollpersoner så skulle jag givetvis rekommendera att inte använda musik, men jag tror inte jag �r helt vilse om jag p�st�r att detta inte �r så vanligt.
St�mning Att v�lja stämningsmusik till ett fantasyrollspel �r inte så sv�rt. Man vet i alla fall att death-metal bandet "Slaugther All and Tear All in the Name of 666" inte var så populärt under 1400-talet. D�remot �r det mycket möjligt att Bach �r det enda som spelas i högtalarna vid Armstrong Down. Alla som har l�st eller sett "A Clockwork Orange" (Anthony Burgess skrev den och Stanley Kubrick gjorde filmen) vet vad Beethoven betydde f�r Alex.
Musikstilar I Neotechs grundregler beskrivs det lite musikstilar och grupper (sida 248 i N2). Men om någon hittar ett Rovertrance band vid namn Nightheads så f�r ni snabbt meddela det på forumet. För det lär bli populärt. Goth Rap �r egentligen den enda musikstilen d�r som jag kan förest�lla mig hur det låter. Och det har inte �nnu dykt upp s�rskilt mycket sådant på den moderna marknaden.
Skillnader i cyberpunk En annan skillnad på cyberpunk och fantasyspelens musik �r ocks� att musik som passar till fantasy ofta �r mer lättlyssnat f�r dem som inte �r s�rskilt f�rtjusta i den, �n vad cyberpunkens musik �r. Detta kan bli ett klart problem om spelgruppens tycke och smak inte överensstämmer något s�n�r. Det kan ocks� st�lla till problem om alla i gruppen lyssnar på samma musik d� det kan st�ra spelet i form av bråk om vilken av alla låtar som egentligen �r bäst eller rent av att någon sjunger med. Om det sedan �r spelledaren som beg�r synden att sjunga med så har det en förmåga att st�ra spelet v�ldigt mycket.
Typ av musik? D�rf�r �r det bra med instrumental musik d� det direkt raderar möjligheten till något sådant. Men instrumental musik �r inte heller alltid bäst d� det kan vara mycket trevligt att s�tta på ett stycke med s�ng på japanska om rollpersonerna �r i japan. Vad man v�ljer f�r musik kan ocks� vara olika beroende på om man t�nker använda den aktivt eller passivt. Dessutom spelar ocks� spelstilen stor roll. Eurocorp-spelets intriger matchar annan musik �n gatulivets action.
Vilken musik?
R�tt musik på r�tt plats Det viktigaste med musiken �r att den passar till stämningen. Om man t�nker använda musiken aktivt så b�r musiken passa spelstilen. Om man spelar enbart på intriger i ett storföretag i AmRo så kanske klassisk musik på låg volym passar utmärkt. Om man vet att äventyret kommer innehålla mycket action och klubb-beSök så kanske man ska hitta modernare musik som passar in i livet år 2059.
Var finna? Var hittar man d� bra musik som ocks� låter cyberpunk? Ett v�ldigt bra alternartiv �r att kolla in soundtracks till filmer som stämmer överens med spelet. Inte alla filmer har sina soundtrack släppta. Och inte alla filmers soundtrack låter som om det skulle komma från filmen om man inte h�r den i just filmen. Exempel på filmer kan vara The Matrix, Spawn, 13th flor, Blade Runner, The Crow (till vilken det finns tv� skivor släppta, en med klassiks musik och en med modern musik p�), A Clockwork Orange...
Existerande grupper Om man inte nöjer sig med soundtracken kan man ocks� titta på lite artister och musikstilar som passar cyberpunken, och eftersom jag personligen lyssnar mycket på industri och experimentell musik så kommer jag givetvis föresl� dessa. Nine inch nails ligger mig v�ldigt varmt om hjärtat och f�rtjänar en extra titt. S�rskilt de instrumentala låtarna d� stämningen mycket lättare framkommer i dem. Det var Carl Johan Str�m som en g�ng nämde något om en officiell l�t f�r framtagandet av Offensiv. D� var det "Finland Red, Egypt White" med The Sisterhood. Jag föreslår alla att ta en titt på ett annat av Andrew Eldtritch projekt, ett band med det mycket intressanta namnet "SSV-NSMABAAOTWMODAACOTIATW".
Neotechs musik Helst av allt skulle man hitta musik som den som �r beskriven i N2. Men eftersom Goth Rap inte �nnu har slagit f�r man nöja sig med något i närheten. Det finns massor av raplåtar remixad. KMFDM, som �r ett tyskt industri band har remixat massor av singlar. Trent Reznor från Nine inch nails har bl.a. gjort en remix av Puff Daddy's "Victory". Ett helt annat alternativ som man inte f�r glömma �r ocks� dataspelens musik. Quake, Halflife, Mechwarrior och Descent �r exempel på spel vars musik man lätt kan få tag p�. |
Macinae Supremacy Skrivet av G�st den 2007-05-01 18:56:50 Troligen det enda bandet inom sin genre (SID-metal) �n så länge. Om ni inte redan h�rt talats om det h�r svenska bandet så �r det v�l v�rt ett f�rSök. Kan t�nka mig att det kan passa om det ska utspela sig på någon klubb eller koncert. | Winampradio Skrivet av G�st den 2006-11-27 23:38:52 N�r jag spelledde i ett typiskt dystopiskt New Jersey, d�r rollpersonerna hängde på den lokala skumklubben; Absinth, så hade jag en dator närvarande. Så jag gick in på http://shoutcast.com och letade upp en kanal som spelade electro/industrial/synth och det passade oerh�rt bra. D�r finns n�stan hur många olika kanaler som helst, så det �r bara till att utforska lite. Ett tips om man har en dator närvarande, som sagt. | wristwave Skrivet av G�st den 2006-11-02 11:46:27 musikstilen wristwave (som beskrivs i N2 Ultra modulen) �r ju en blandning av techno och reggea. Prodigys tidigare låtar (och några av dom senare) blandar detta så det kan vara något att kolla upp. | Fallout Skrivet av G�st den 2006-01-05 07:48:27 Skulle vilja lägga till att Fallout musiken är en stämningshöjare d� spelet utspelar sig i en slumstad, kloakerna, en-allmänt förstörd-v�rd. Det kan tros att musiken skulel bli st�rande i längden, det blir dock något som man inte lägger märke till, den smälter in i bakgrunden. Vissa Red Alert låtar (orginalet) passar ocks� in i vissa situationer, från Hellmarch i en stridssituation med flertal dödliga skott till det högteknologiska ljudet av "Mud". UrSöktar f�r diverse stavfel. |
Powered by AkoComment 2.0! |