Bidrag från Ichabod
|
2005-06-30 |
Ett cityfordon som utvecklats av General Motors dotterbolag Telano för att ersätta alla gamla förhistoriska vrak som fram tills dess tjänat som taxibilar i världens alla hörn. Telano "Arabian" T3 ansågs som särskilt revolutionerande, eftersom det var en av extremt få bilmodeller i historien som tagits fram enbart för att användas i taxibruk och som samtidigt producerades i lika stor skala som dåtidens allra vanligaste bilmodeller. T3 var tänkt att revolutionera marknaden även på andra sätt, bland annat genom att underlätta i taxiförarens livsfarliga vardag nere i stadens mörka och riktigt tunga kvarter.
När föregångaren, Telano Arabian 1T, först visades för allmänheten �ret 2029 blev den märkligt nog inte genast eftertraktad av marknaden. Istället resulterade den i en infekterad konflikt, d� ett flertal mäktiga intresseorganisationer fördömde just namnet "Arabian", vilket de ansåg antydde att alla taxichaufförer antingen var av "arabisk" eller av annan främmande härkomst, något som de uppfattade som nedvärderande och som kränkande mot det stora chaufförkollektivet som helhet. Konflikten intensifierades och resulterade slutligen i en fem �r läng, tidsödande stämningsprocess, vilken (inte oväntat) fick ett domslut till företagets favör, något som i efterhand har beskrivits som den första av en lång rad skolexempel på hur företag med en effektiv och välavlönad intern, juridisk avdelning har fullkomligt kunna "köra över" rättsprocessen i inte ett land, utan samtliga av de berörda ländernas rättssystem. När processen var över och General Motors och dess dotterbolag än en g�ng erhöll medias bevakning, d� först kom anstormningen av beställningar från marknaden av den nu allmänt (ö)kända taxibilen. General Motors s�lde samtidigt även ett stort antal exklusiva licenser av sin interna organisationsplan gällande den juridiska avdelningen till andra storföretag som ocks� stod inför liknande stämningsprocesser. Detta gällde inte minst tobaksindustrin som �terigen blivit måltavla för pöbeln. Telano Arabian 3T är den tredje generationen av Telanos sedan skandalerna kända och populära, men samtidigt även tr�kade och hatade taxibil. Kring utvecklingen av detta fordon, har fokus liksom vid föregångarna legat på förarens säkerhet. Förarsätet är det enda sätet framtill och är på 3T-modellen ocks� helt avskiljt från bilens passagerarutrymme. Den bakre sektionen rymmer en till tre passagerare som behagligt kan avnjuta resan. Den enda kontakt mellan förare och passagerare sker genom ett tjockt plexiglasfönster, vilket kan hissas upp respektive ned av chauffören. För att underlätta kommunikationen är bägge sektionerna utrustade med mikrofoner och högtalare. Betalning för resan sker antingen kontant via en liten förarkontrollerad lucka under plexiglasfönstret, eller genom en automat för kreditkort och dylikt som är monterad i passagerarutrymmet. Bilen i helhet är konstruerad för att vara funktionsduglig i otaliga �r med endast ett minimum av reparationsingrepp och billiga reservdelar. Motorn består exempelvis enbart av vanligt förekommande komponenter från General Motors huvudsortiment. Alla fönsterglas i den främre sektionen är skottsäkra men skyddar likväl endast föraren. Den bakre sektionens fönster är istället konstruerade enbart av reguljärt förstärkta bilglas. Detta är antagligen ocks� det som 3T har f�tt utst� mest kritik för. Bland nyheterna för bilmodellen kan nämnas ett radikalt mera effektivt bränslesystem, bättre bildmottagare (TV), säkrare nätuppkoppling för passageraren, samt möjlighet för föraren att via en omtalad larmanordning, i populärsammanhang kallad för "The Red Button", direkt alarmera polis om eventuell nödsituation. Bland de förare som färdas genom och arbetar i stadens farligaste slumomr�den har det på senare tid blivit trend att förvara ett eller flera handeldvapen i framsätet för personligt skydd. För en enkel summa kan 3T utrustas med en särskild h�llare avsedd för exempelvis hagelgevär eller pistol i detta syfte. Vid nödsituation fälls h�llaren ut via ett annars dolt fack från där höger framsäte egentligen borde finnas. Det finns naturligtvis även andra, mer eller mindre innovativa lösningar och modifikationer. Bland annat kan nämnas mytomspunna strömförande säten i passagerarutrymmet. Polisen fördömer i vanlig ordning givetvis denna typ av anordning som olaglig men ser likväl genom fingrarna så länge ingen oskyldig passagerare behöver bli "grillad". Fordonstyp: Taxi Pris: 99 999 Euro Motor: General Motors 200 hkr gasturbin Tomvikt: 1,4 ton Passagerarantal: 1-3 i baksätet. Maximal hastighet: 195 km/h Powered by AkoComment 2.0! |
Senast uppdaterad ( 2005-06-30 )
|