Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
Marthalon
Skrivet av Martin Fröjdh   
2005-06-21
(C) Gringito, http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=profile&l=gringito Marthalon är en kriminell organisation som ligger någonstans mitt emellan ett gäng och en ren maffia. Det är ett nätverk av gatugäng som styrs med järnhand av den starke ledaren Jon Gunthenberg. Han kallar sig själv för Marthalon och hans organisation har vuxit till en storlek som få kan r� p�...

Bakgrund

Jon Grunthenberg var en avhoppad maffiamedlem som behövde beskydd. Så med de sista slantarna han hade skaffade han sig ett "livgarde", handplockat från mindre gatugäng i London. Men, ganska snabbt började han få kontroll över mindre gäng, och skickligt spelade han ut dem mot varandra, och satte ut ledare trogna honom i gängen. Sedan dess har det bara växt, eftersom det läggs till nya undergäng hela tiden.

Idag

Gänget, eller brottsorganisationen som man snarare kan kalla det, växer snabbt och utgör en motkraft mot maffian. Det är allmänt känt att Marthalon är bitter fiende med alla andra maffiaorganisationer. Detta innebär slumpmässiga men kraftiga strider mellan de tv� parterna. Egentligen är det ingen större skillnad mellan Marthalon och maffiaorganisationerna. De fungerar faktiskt ungefär som varandra. De har en "elit" som hyr eller tvingar in mindre gäng i organisationen, och sedan använder de gängen för striderna, förstärkt med några elittränade från de högre rangerna. Skillnaden är hur maffian respektive Marthalon styr sina gäng. Maffian nöjer sig oftast med ett par gäng som de styr med st�lnävar. Maffian innehåller aldrig särskilt mycket folk utan försöker undvika istället för att konfrontera de större farorna. Marthalon har en väldig massa gäng och låter dem sköta det mesta själva men med vissa order uppifrån. De används flitigt i stridande men hela Marthalonorganisationen (d.v.s. Marthalon med undergäng) undviker att strida mot polisen eller dylikt.

Militär förmåga

Marthalon själva har ett rätt bra litet garde, kallat "Marthalons knektar". De är inte så väldigt välutbildade men de har fysiken som krävs och ofta andra specialiteter. Knektarna handplockas från undergängen, där det oftast ses som en stor ära att bli upllockad till knektarna. Sedan tränas knektarna en del och Jon Grunthenberg själv ser till att manipulera dem så att de kommer lyda order blint. Marthalonorganisationen slåss mest med andra gäng och maffian men hopstötningar med polisen är oundvikliga. Polisen, d� främst Storbritanniens polis men även Interpol, har allts� f�tt upp ögonen för Marthalon, trots Jons försök att undvika detta. Men Marthalon är en lika sv�r organisation att ge sig på som maffian. Det är även väldigt sv�rt att sp�ra sig uppåt i graderna för polisen, speciellt när majoriteten av Marthalons gäng huserar i de gängkontrollerade stadsdelarna i London. Detta har medfört en ökande takt av tillslag mot liknande omr�den i London, understött av Interpol, som först�tt det stora problem som det kan innebära att alla de tusentals gängen i London organiserade sig. Striderna mot maffian är ganska r�a, d� Marthalons gäng f�r slåss mot maffians gäng, båda sidorna understödda av respektive elitgarde. Knektarna och "Biffarna" (de typiska maffiabiffarna). Maffian har oftast bara en chans att vinna om de har överraskningsmomentet med sig, annars brukar Marthalon ha alldeles för stora gängstyrkor.

Ekonomi

Själva Marthalon f�r pengar genom flera olika medel. De f�r pengar av företag av olika anledningar (h�lla tyst, sponsring, betalning för uthyrda knektar), de f�r pengar av aktiehandel, de f�r pengar av vissa andra brottsorganisationer för att undvika dessa (Syndikatet vill t.ex. inte ha att göra med Marthalon, inte än i alla fall) och sist deras största inkomstkälla, "skatter" från undergängen. Allt detta gör att Marthalon har en väldig massa pengar för ganska lite folk (bara 249 st medlemmar i Marthalon). Marthalons utgifter är diverse arvoden inom hela organisationen, utrustning till knektarna och en del av gängen, mutor och inköp av aktier och dylikt. Marthalons undergäng har det ofta ganska ont om pengar (som de flesta gäng) men det brukar ordna sig. Marthalon länar ofta ut utrustning eller pengar om det behövs till undergängen.

Politik

Marthalon ger sig in i politiken mycket mer än vad man skulle kunna tro. Till politiken räknas d� även samröre med företag, inte bara olika myndigheter. Marthalon mutar ganska många och deras mutor är oftast väldigt välplacerade. Marthalon har köpt en hel del poliser och har därmed tillgång till all polisiär information av värde. Man har även folk i parlamentet (Storbritanniens) men de är inte så många. Det finns samarbetspartners i många företag. Faktum är att Jon har aktieposter att räkna med i en del företag (inte megakorporationer allts�). M�nga företag är intresserade av Marthalons krafter och förhandlar med Marthalon. Bland fler företag kan nämnas Boeing och Martin QE (som ligger närmst en överenskommelse). B�da vill ha tillgång till den militära slagkraft Marthalon skulle kunna uppbringa.

Spridning

Marthalons högkvarter ligger i London. I London har de även kontroll över flest gäng.
Här bor ocks� Jon Grunthenberg själv, i en välbefäst villa i de finare omr�dena i London.Väldigt länge höll sig gänget bara till London och Storbritannien, men nu börjar de sprida sig till andra större europeiska städer. Det är uppenbart att Jon Grunthenberg har stora planer för sitt gäng, och han, om någon, är rätt man att uppfylla dem. Gängen i resten av Europa har mycke mindre slagkraft än de brittiska gängen, främst beroende på att de är färre och har mindre beväpning. Marthalon skulle utan större problem kunna överta centrala London med sitt gäng men han skulle antagligen inte kunna h�lla det särskilt länge.

Gängdata

Först beskrivs hela Marthalon organisationen, sedan kommer ett av de stora undergängen plus ett typiskt mindre undergäng.

Marthalon
Gängtyp: Brottsorganisation, militär.
Antal medlemmar: 249 st i själva Marthalon, sammanlagt runt 300 000 stycken med alla undergäng.
Antal sympatisörer: Väldiga skillnader och så är det ingen som har räknat dem men det kan röra sig om uppemot 600 000
Medlemmars kön: 75% män, 25% kvinnor
Medlemmarnas ålder: 15-35
Medlemmarnas utseende: Extrema skillnader. Det kan vara allt från nitläder till rosa mjukisbyxor. Marthalons knektar har på sig överd�diga men smidiga uniformer i rött och svart.
Ledare: Jon Grunthenberg
Högkvarter/huvudort: London
Andra �filialer�: Marthalon fär en �filial� där något av deras större undergäng finns. Här följer några av de större gängen och var de befinner sig: Terran Killing (London), Liebensraum (Berlin), Fit-for-Extreme-Fighting (Rotterdam), Les Lapins (Paris), European Anarchy (Birmingham), Backstreet Boys (London, och de har döpt gänget utan att veta om 90-talets musikgrupp)
Omr�de: Jon anser att Marthalon skall kontrollera hela Europa och det är även vad de strävar efter.
Utrustning: Det är mycket det. Sammanlagt har hela Marthalon ungefär lika mycket utrustning som en sämre utrustad armé. Allt från knivar (var mans ägodel) till RSV-raketer och pansarvagnar (!). De har även otaliga lokaler och anna övrig utrustning (madrasser, möbler, prylar, datorgrejer, säkerhetsapparatur o.s.v.)
Gängets aktiviteter: H�lla kontroll över sina undergäng och ansluta fler gäng. En stor del av tiden upptas ocks� av strider mot fiender, som maffian. De högre kretsarna har även p�börjat infiltration av myndigheter och företag.
Vänner: Marthalons övre kretsar har ganska gott om kontakter inom näringslivet. Jon visste redan från maffiatiden att ett så utspritt gäng måste ha mäktiga vänner som kan h�lla det bakom ryggen. Det händer att Jon erbjuder sina "knektars" v�ldsamma färdigheter till företag som behöver skrämma, mörda, misshandla eller bränna någon/något som tillhör en konkurrent.
Fiender: All maffia, särskilt den italieninfluerade London-maffian. Den vanliga polisen bråkar med undergängen, men de vet inte om �StorMarthalon� (d.v.s. med alla undergängen tillsammans). Interpol bryr sig inte om undergängen utan om de högre kretsarna, själva Marthalon som organiserar allt. Givetvis har de små gängen en massa lokala fiender, d� främst andra gäng.
Militära resurser: Ca 90% av alla medlemmar kan bruka vapen. Marthalons elitgard�, Knektarna, är runt 100 stycken, och de är väldigt olika sinsemellan. De har dock ungefär samma beväpning. Det är d� oftast Death Ordnance vapen. Resten av medlemmarna har väldigt olika beväpning. Varenda en kan bruka kniv och många kan pistol rätt bra. Gevär är ocks��rätt populärt.
Övrigt: Som synes skiljer sig Marthalon i sig kraftigt mot andra dylika organisationer. Man kan säga att en liten finessrik brottslig organisation har kontrollen över fler gängmedlemmar än någon annan i hela Europa, och de ökar snabbt. Det enda problemet är deras organisationssv�righeter, det är sv�rt att få mer komplicerade order att bli rätt utförda, och gäng tar ofta för sig egna saker som kan g� i vägen för Marthalon.

Fit-for-Extreme-Fighting (ett av de större undergängen)
Gängtyp: Kicker, vigilant.
Antal medlemmar: 2300 st.
Antal sympatisörer: Ca 800 ("antingen är man medlem eller så är man det inte" är det vanliga mottot)
Medlemmars kön: 80% män, 20% kvinnor
Medlemmarnas ålder: 20-30
Medlemmarnas utseende: Oftast mörkgr�/svarta trikäliknande kläder med röda tecken på (blandning av fantasi, japanska och engelska). De som inte har trik� har i alla fall lättrörliga kläder med liknande färger. De flesta medlemmarna har ansiktsmålningar (liknande Darth Mauls�)
Högkvarter/huvudort: Stor lagerlokal i Rotterdam.
Andra �filialer�: Mindre tillh�ll i städerna kring Rotterdam (AMRO)
Omr�de: De har inga omr�deskrav mer än deras egna tillh�ll.
Utrustning: Kampsportsvapen av alla möjliga olika slag. Annan eventuell kampsportsutrustning.
Gängets aktiviteter: Rekrytera nya medlemmar (sl� ner dem), filosofera (sl� ner varandra), vakta (vänta på att sl� ner andra), träna (slåss med det mesta) och sl� ner andra gäng.
Vänner: Marthalon, några kampsortsskolor och affärer, de andra Marthalonkontrollerade gängen i AMRO (Great Grease, Y.T.O.P.I.A, How-to-kill-a-cop (a.k.a. Hotkack))
Fiender: Name it. De flesta gäng, företag som h�ller till i hamnen, myndigheterna, polisen, affärsägare o.s.v.
Militära resurser: Varenda medlem är bra på någon närstrid. Kampsporter är flitigt utövade, populära är t.ex. Tae Kwon Doe och Fransk boxning.
Övrigt: Ett fullständigt kampsportsinriktat gäng, som med nöd och näppe lyckas h�lla balansen mellan nyrekrytering och dödsfall av medlemmar. Anledningen till att ingen myndighet lyckats göra sig av med gänget är att det helt enkelt är för sv�rt. Gänget gör ingen större skada (som terroristattacker) utan bråkar mest med privatpersoner i närheten av hamnen.

The Gang (ett typiskt Marthalongäng)
Gängtyp: Kicker.
Antal medlemmar: 300 st.
Antal sympatisörer: Ca 300 st.
Medlemmars kön: 75% män, 25% kvinnor
Medlemmarnas ålder: 15-25
Medlemmarnas utseende: Nitläder.
Högkvarter/huvudort: Övergiven byggnad i Europeisk stad.
Andra �filialer�: Inga
Omr�de: Ett revir med ganska diffusa gränser runt tillh�llet.
Utrustning: Knivar, p�kar, knogjärn, pistoler, några hagelgevär.
Gängets aktiviteter: Dega, slåss mot andra gäng, spela på spelmaskiner, r�na folk.
Vänner: Marthalon
Fiender: Andra lokala gäng, polisen i viss utsträckning.
Militära resurser: Alla kan slåss med kniv, de flesta kan skjuta med pistol några klarar av gevär.
Övrigt: Tillräckligt stort för att i mängder bli bra, tillräckligt litet för att varje enskilt gäng inte ska få för mycket uppmärksamhet.

Spelledarpersoner

Typisk knekt:
Attribut: FYS 16, KOR 15, UTS 11, PSY 14, UTB 14, SYN 16, HÖR 16
Övriga värden: Skadebonus +1, förflyttning 11 m/fas, Anfallsfaser: 1-2-4, Chockslag: Ob4T6, Mentalslag: Ob4T6
Väsentliga färdigheter: Förhörsteknik 10, Köpsl� 10, Ledarskap 12, Samband 9, Dra vapen 10, Ducka 12, Genomsöka 9, Gevär 13, Granatpistol 8, Beväpnad närstrid 13, Obeväpnad närstrid 13, Pistol 13, Spaning 10, Sprängteknik 9, Stridsvana 13, Taktik 10, Tv� vapen 12, Första hjälpen 9, Kasta 11, Klättra 9, Köra bil 11, Smyga 10, Mekanik 8. Dessa färdigheter kan skilja sig väldigt mycket bland knektarna.
Spr�k: Modersmål 14, Engelska/Franska/Tyska 10 (beror på vilket modersmål de har)
Utrustning: Vapen, pansar, falska ID-handlingar, ibland sprängämnen, eng�ngshandbojor, ibland fickradio. Pengar: Inte mycket. De f�r vad de behöver av Marthalon.
Pansar: Skottsäker väst
Vapen: Individuellt. Alltid en automatpistol, nästan alltid från DO. Ofta gevär (hagel, gärna automat) eller k-pistar ocks� dessa kommer nästan alltid från DO. Men det kan skilja �tskilligt. De har alltid en uppsjö av olika närstridsvapen (kedjor, knivar, batonger o.s.v.).
Cybernetik: Olika. En hel del har olika vapen installerade, ibland smärtblockerare, koordinationshöjande och HUD. Slasherklor är populära.

Typisk medlem:
Attribut: FYS 12, KOR 11, UTS 10, PSY 13, UTB 12, SYN 11, HÖR 11
Övriga värden: Skadebonus: 0, Chockslag: Ob3T6, Mentalslag: Ob3T6, Anfallsfaser: 1-3, Förflyttning: 8 m/fas.
Väsentliga färdigheter: Undre världen 12, Ducka 8, Gevär 9, Obeväpnad närstrid 11, Pistol 10, Beväpnad närstrid 10, Kasta 8.
Utrustning: Vapen, droger. Pengar: Inte mycket (2T20 Ecu, i respektive lands egna valuta)
Pansar: Nästan aldrig
Vapen: De flesta har en sliten automatpistol. De har tillgång till en massa olika närstridsvapen (kniv är obligatoriskt). De billigare(äldre) modellerna av k-pistar, automatkarbiner och hagelgevär kan ofta finnas i deras arsenal. De större gängen kan ha tillgång till riktigt rejäla saker (granatkastare, gatlings, pansarbilar).
Cybernetik: Ofta inte men många har utseende. Man kan även finna muskelympningar, förstärkta reflexer och t.ex. förstärkta knogar.

(C) Stroinski, http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=profile&l=stroinskiJon Grunthenberg:
Attribut: FYS 13, KOR 14, UTS 15, PSY 17, UTB 18, SYN 7 (10), HÖR 13
Övriga värden: Skadebonus +1, Chockslag Ob3T6, Anfallsfaser 1-3-4, Förflyttning: 9 m/fas, Mentalslag: Ob4T6, ålder 38 �r.
Väsentliga färdigheter: Agera 12, Köpsl� 14, Ledarskap 15, Muta 13, Samband 11, Undervisning 10, Undre världen 13, Övertalning 15, Dra vapen 14, Ducka 14, Pistol 14, Tae Kwon Doe 12, Strategi 10, Bokföring 9, Etikett 11, geografi 10, Juridik 11, Psykologi 12, Värdering 12.
Utrustning: Vapen, ID-handlingar, utbyggd handdator (de flesta tillbehören), pansar. Pengar: N�gra miljoner totalt, tillgång till en hel del av dessa pengar i kontant.
Pansar: State-of-the-art lätt skottsäker väst.
Vapen: DO Crusader
Cybernetik: Artificiella ögon (Realistiskt utseende, HUD, Cyberlänk vapen, cyberlänk fordon, M�ligenkänning), DNC-jack, IR-länk (Telefonenhet, kryptering), Skönhetsoperationer, Artificiellt h�r, Speciallungor, NMX/CP, Medicinsk status.
Bakgrund: Jon föddes i London där han snabbt blev inblandad i gängkulturen. Hans föräldrar var mycket fattiga och hade inte r�d att ge unge Jon en ordentlig utbildning. Han var dock väldigt intelligent, även om han lyckades dölja det rätt bra för gängkamraterna. Hur det blev så lyckades han klättra i hierarkin och plötsligt var han ledarens högra hand. Genom ett listigt genomfört förräderi med ett konkurrerande gäng dödades gängledaren och Jon var ledare. Men Jon fick snabbt problem d� ett annat gäng attackerade. I sista stund kom maffian och räddade honom. De tog in honom och gav honom en privatlärare. Där fick han på riktigt använda sin intelligens. Efter att ha gett honom lite utbildning om hur man ska klara sig i gängkulturen skickade de ut honom som ledare till ett gäng igen tillsammans med några biffar. Han tog över gänget och han började väldigt skickligt spela ut andra gäng mot varandra. Hans gäng växte lavinartat i styrka och antal medlemmar. Men ganska snabbt märktes meningskiljaktigheter mellan Jon och maffian. Det slutade med att maffian skickade folk att döda Jon men han flydde. Med de pengar han skaffat sig under �ren skaffade han sig livvakter som han rekryterade bland gängen i London. Jon, som är extremt hämndlysten, beslutade sig för att skaffa sig ett gäng och börja slåss mot maffian. Hans "livgard�" var början och som vanligt växte gänget snabbt. Han skickade folk till mindre gäng att rekrytera och snabbt började det hela växa, där ett litet välutbildat och finessrikt gäng styrde otaliga mindre och v�ldsammare gäng. Han gav sig snabbt på maffian. I början var det maffian som var överlägsna men vid det här laget trycks maffian snabbt tillbaka i London.
Utseende: Han är kort, endast 173 cm lång. Med en vikt på 70 kg ser han rätt normal ut. Han har artificiellt brunt h�r och har förlängd panna. Han har ett par små, runda st�lb�gade glasögon. Han g�r oftast klädd i gul kostym med vit hatt. Kläderna är ofta från Saunders eller andra dyrare märken.

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2005-06-21 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.