Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
Grundchanser
Skrivet av Jacob   
2004-08-18
För dem som hellre vill att f�rdigheternas grunchanser beror på grundegenskaperna finns dessa husregler. Systemet �r överf�rt från Eon.

Angående nya f�rdigheter
Nästan alla grundchanser har jag tagit ifrån det befintliga systemet i Eon. Men ett antal f�rdigheter �r nya f�r Neotech, och f�r dom har jag självt kokat ihop en ny grundchans. Med det vill jag s�ga att jag har haft fel förr, medans NeoGames har ganska bra koll på vad dom sysslar med.

Ni b�r vara smulan skeptisk med följande f�rdigheters grundchanser, och �ndra dom tills ny blir nöjda: Automateld [SR], Dra Vapen [R], Frittfall [R], Geografi [B], Gev�r [RS], Historia [B], Info. Sökning [P], Juridik [B], K�ra Bil [PS], Pistol [RS], Psykologi [P].

OBS ! Tv� nya grundchanser !OBS
Jag har inf�r tv� nya typer av grundchans, som �r opedagogiskt lika varandra. Den ena heter [RS] och �r baserad på R�rlighet och Syn.
Den andra heter [SR] och �r baserad på Styrka och R�rlighet. Jag vet att detta varken �r intuitivt eller s�rskilt smart, men jag har ingen bättre l�sning vid skrivande tid.

Begr�nsning av grundchans [Ny Regel]
Ingen grundchans höjer en f�rdighet över 9.

Ex: Angelica Jerome har 18 i R�R. Detta ger henne en grundchans på 9 f�r R�R-baserade f�rdigheter [R]. Mr M. Unch Kin har R�R 14 i grund men har spenderat sina samlade tillgångar på cybernetik och psykiatrisk terapi f�r att uppn� R�R 24. D�remot så f�r inte Mr. M. Unch Kin mer �n 9 i [R] grundchans.

Varför denna regel?
Vid v�rden över 9-10 så börjar �ven mer praktiska f�rdigheter (typ klättra, hoppa, kasta) involvera så pass mycket teknik så att RP behöver aktiv tr�ning f�r att uppn� dom niv�erna. Niv�erna 9-10 har allts� enligt mig så avancerat kunskapsinneh�ll, trots att dom �r t.ex. R�R-baserade så att god hand-till-�ga koordination och bra reflexer hjälper inte ytterligare.

[PP] Agera
[R] Armborst
[SR] Automateld
[R] B�ge
[R] Dra vapen
[R] Fingerf�rdighet
[R] Frittfall
[PP] F�rf�ra
[P] F�rh�ra
[P] F�rklädnad
[PS] GenomSöka
[B] Geografi
[RS] Gev�r
[RP] G�mma
[P] Hasardspel
[B] Historia
[R] Hoppa
[P] InformationsSökning
[B] Juridik
[R] Kasta
[R] Kastkniv
[R] Klättra
[RS] K�ra bil
[PP] Ledarskap
[P] Matlagning
[RS] Pistol
[P] Psykologi
[PP] Sjunga
[R] Skidor
[R] Smyga
[PS] Spaning
[PS] Sp�ra
[T] Supa
[P] Undervisning
[P] V�rdering
[PP] övertalning

[PP] = (Per + Psy) / 4
[R]  =  R�r / 2
[RP] = (R�r + Psy) / 4
[P]  =  Psy / 2
[PS] = (Psy + Syn) / 4
[B]  =  Bil / 2
[RS] = (R�r + Syn) / 4
[SR] = (Sty + R�r) / 4

Kommentarer
Skrivet av G�st den 2006-09-21 22:43:14
J�vligt bra tänkt, har använt det idag d� vi genererat karaktärer. Man tackar f�r fullt.
Micke
Skrivet av G�st den 2005-12-01 12:54:31
Gillar regeln fullståndigt. Lite kr�nglig men spar samtidigt tid ifrån boken

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.