För dem som hellre vill att f�rdigheternas grunchanser beror på grundegenskaperna finns dessa husregler. Systemet �r överf�rt från Eon.
Angående nya f�rdigheter Nästan alla grundchanser har jag
tagit ifrån det befintliga systemet i Eon. Men ett antal f�rdigheter �r nya f�r
Neotech, och f�r dom har jag självt kokat ihop en ny grundchans. Med det vill
jag s�ga att jag har haft fel förr, medans NeoGames har ganska bra koll på vad
dom sysslar med.
Ni b�r vara smulan skeptisk med följande f�rdigheters grundchanser, och �ndra
dom tills ny blir nöjda: Automateld [SR], Dra Vapen [R], Frittfall [R], Geografi
[B], Gev�r [RS], Historia [B], Info. Sökning [P], Juridik [B], K�ra Bil [PS],
Pistol [RS], Psykologi [P].
OBS ! Tv� nya grundchanser !OBS Jag har inf�r tv� nya
typer av grundchans, som �r opedagogiskt lika varandra. Den ena heter [RS] och
�r baserad på R�rlighet och Syn. Den andra heter [SR] och �r baserad på
Styrka och R�rlighet. Jag vet att detta varken �r intuitivt eller s�rskilt
smart, men jag har ingen bättre l�sning vid skrivande tid.
Begr�nsning av grundchans [Ny Regel] Ingen grundchans
höjer en f�rdighet över 9.
Ex: Angelica Jerome har 18 i R�R. Detta ger henne en grundchans på 9 f�r
R�R-baserade f�rdigheter [R]. Mr M. Unch Kin har R�R 14 i grund men har
spenderat sina samlade tillgångar på cybernetik och psykiatrisk terapi f�r att
uppn� R�R 24. D�remot så f�r inte Mr. M. Unch Kin mer �n 9 i [R]
grundchans.
Varför denna regel? Vid v�rden över 9-10 så börjar �ven
mer praktiska f�rdigheter (typ klättra, hoppa, kasta) involvera så pass mycket
teknik så att RP behöver aktiv tr�ning f�r att uppn� dom niv�erna. Niv�erna 9-10
har allts� enligt mig så avancerat kunskapsinneh�ll, trots att dom �r t.ex.
R�R-baserade så att god hand-till-�ga koordination och bra reflexer hjälper inte
ytterligare.
[PP] |
Agera |
[R] |
Armborst |
[SR] |
Automateld |
[R] |
B�ge |
[R] |
Dra vapen |
[R] |
Fingerf�rdighet |
[R] |
Frittfall |
[PP] |
F�rf�ra |
[P] |
F�rh�ra |
[P] |
F�rklädnad |
[PS] |
GenomSöka |
[B] |
Geografi |
[RS] |
Gev�r |
[RP] |
G�mma |
[P] |
Hasardspel |
[B] |
Historia |
[R] |
Hoppa |
[P] |
InformationsSökning |
[B] |
Juridik |
[R] |
Kasta |
[R] |
Kastkniv |
[R] |
Klättra |
[RS] |
K�ra bil |
[PP] |
Ledarskap |
[P] |
Matlagning |
[RS] |
Pistol |
[P] |
Psykologi |
[PP] |
Sjunga |
[R] |
Skidor |
[R] |
Smyga |
[PS] |
Spaning |
[PS] |
Sp�ra |
[T] |
Supa |
[P] |
Undervisning |
[P] |
V�rdering |
[PP] |
övertalning |
[PP] = (Per + Psy) / 4 [R] = R�r / 2 [RP] =
(R�r + Psy) / 4 [P] = Psy / 2 [PS] = (Psy + Syn) /
4 [B] = Bil / 2 [RS] = (R�r + Syn) / 4 [SR] = (Sty + R�r) /
4 | |
Skrivet av G�st den 2006-09-21 22:43:14 J�vligt bra tänkt, har använt det idag d� vi genererat karaktärer. Man tackar f�r fullt. | Micke Skrivet av G�st den 2005-12-01 12:54:31 Gillar regeln fullståndigt. Lite kr�nglig men spar samtidigt tid ifrån boken |
Powered by AkoComment 2.0! |