En mycket ny och farlig stridskonst som lärs ut i japanska underr�ttelsetjänsten MI3S. Den pr�glas av tysthet och dödlighet och kröver tillgång till cyberimplantaten Rippers.
Kotsumedo
Bastekniker: Spark IV, H�g Spark II, Specifikt närstridsvapen: Rippers V, Precisionanfall III, Hugg III, Tv� Vapen IV, Undvika III. Tillvalstekniker: Balans II, Mjuklandning II, �terhämta Utmattning II. Ko - 'Diminuativ', Tsume - Klo, Do - V�g Kotsumedo - ungf�r: De små klornas v�g
En mycket ny japansk stridskonst som oftast tr�nas ut till agenter som �nskar bibehålla en viss sekretess. Tekniken baserar sig på att man har tillgång till Sökallade Rippers (kotsume) se sid. 195 N2. Stridskonsten b�r inte vanligen tillgänglig f�r rollpersoner d� den i dagstillfället endast lärs ut av MI3S (den japanska underr�ttelsetjänsten). För �vrigt så �r vetskapen om stridskonstens existens utanf�r MI3S, minimal.
Tekniken länar mycket från Shaolins 'tranan', Shaolins�ormen� samt från japanska solfjäderstekniker. Observeras b�r att fingrarna i handen blir stela när klorna �r utfällda, dock �r handleden ol�st. Teknikens grundare heter Lin Chao Sze från Kina. Hans ursprungliga teknik skiljer sig dock mycket från den tekniken som MI3S användet sig av i dagsläget (Kotsumedo). MI3S uttryckte ett intresse att skola sina agenter i konsten, och Lin Chao Sze erbjäd sig motvilligt att skola en person som i sin tur fick f�ra tekniken vidare. MI3S skickade sin mest kampkonstkunniga agent till Kina f�r att studera tekniken. Elevens namn var Yoshiko Kaminaga och �r fortfarande Kotsumedo-sensei på MI3S.
Hon byggde i sin tur om kampkonst så att den hämtar mer moment ifrån dom japanska grunderna, så att dom japanska eleverna ska känna igen sig och s�ledes snabbare kunna lära sig stridskonsten. Det är en snabb och plötslig teknik som karakteriseras av plötsliga utfall mot halsen, den klassiska shaolin�tranan� samt graciösa haksparkar. Trots att tekniken lägger stort fokus i att anfalla ansikte, hals och huvud så �r den naturligtvis inte inkapabel till att attackera på andra omr�den. Tekniken �r dock ganska hög, och låga kloanfall �r ytterst s�llsynta och om ut�varen anfaller lågt så �r det med n�stan uteslutande med sparkar. I tekniken så �vas koordination rigor�st och elever lär sig att alltid sikta på den mest s�rbara punkten, oavsett hur liten den �n skulle vara.
Avdelningen f�r Operativ Verksamhet (mer ljusskygg underavdelning till MI3S) använder denna teknik flitigt och det �r inte s�llan som operat�rer utrustas med klor av tenton f�r att undvika metelldetektorer och annat otyg.
Tv� garder kommer att beskrivas h�r, men det finns många andra st�llningar att ta av, och det �r upp till SL alternativt någon överambitiös spelare att komma på egna garder. Kom bara ihåg att överraskning och snabbhet �r viktigare �n stabilitet och f�rsvar. Den andra st�llningen, Maiougi Kamae är en dansant avart av Kotsumedon som egentligen inte �r något som används i regelr�tt strid om inte ut�varen �r mycket skicklig på tekniken. Maiougi �r mer som en artistisk sidosyssla f�r kotsumedokan �n vad det är en reell anfallsteknik.
Suriko Kamae: Suriko Kamae betyder ungefär Ormens st�lling. St�llning �r mer eller mindre en direkt kopia av Shaolins �ormen�. Nästan tyngd vilar på den bakre foten. Den fr�mre foten nuddar endast marken med dom fr�mre trampdynorna och �r placerad ganska nära den bakre foten. Handlederna �r till synes slappa och den bakre handen befinner sig i hakhöjd med fingrarna pekandes mot motståndarens hals. Den fr�mre handen ligger i midjehöjd ovanf�r det fr�mre knäet, med handen hängandes slappt pekandes ned mot motståndarens underben. St�llningen �r snabb och plötslig, men inte s�rskilt stabil. � andra sidan �r motståndaren inte mycket till hot mot ut�varens stabilitet när han f�tt sitt struphuvud �r �kirurgiskt� avlägsnat från sin hals.
Maiougi: Maiougi �r den gamla japanska solfjäderdansen som har inspirerat denna teknik, vilken �r mer utav en vacker sidosyssla f�r Kotsumedokas (Kotsumedo ut�vare) �n vad det är en effektiv stridsst�llning. Tanken �r att man har en grundst�llning, sedan ska man utf�ra en Sökallad hitosashi (japanska f�r dans) vilken innehåller ett ospecifierat antal anfalls och f�rsvars moment. En vanlig hitosashi kan innehålla ca 5 moment, men det �r inte händer att en dans endast innehåller 1 moment (grunddanserna ser ut s�) eller upp till 10 moment. Yoshiko Kaminaga har enligt h�rs�gen en g�ng utf�rt en totalt improviserad hitosashi med 47 unika moment, dock så �r detta ingenting som Yoshiko setts göra igen. En hitosashi hämtar sina grunder från japanska uppvisningsdanser och traditionella kampkonst kator. Danserna �r mjuka och använder sig som regel bara av stora cirkelr�relser med kropp och armar, svepande sparkar förekommer men �r mer ovanliga. En dans ser jämnt v�lgenomtänkt ut och kroppsr�relserna hänger alltid mjukt ihop, likas� tillbakagången till grundst�llningen faller in naturligt i dansen. Efter en utf�rd Hitosashi så återv�nder alltid ut�var till grundst�llningen Maiougi Kamae.
Maiougi Kamae: F�rst och främst så har ut�varen en mycket rak rygg och raka ben f�r att bli så lång som möjligt. Ut�varen st�r med fötterna vinkelr�ta, d�r h�larna har ungefär en knyten�ves avstånd emellan sig. Kroppen �r jämnt v�nd i samma riktning som den fr�mre foten som i sin tur alltid �r v�nd mot motståndaren. Denna pos medf�r att h�ften �r lätt vriden mot den fr�mre foten (om motståndaren r�r på sig så bryr man sig dock inte om att r�tta till posen, utan startar troligtvis en hitosashi). Den bakre armens armbågepekar rakt ned i marken, och den bakre handen pekar rakt upp i luften. Den bakre handen visar jämnt ovansidan av handen mot fienden. Den fr�mre armens överarm och underarm bilder r�tvinkel mot varandra, och den underarmen ligger parallellt med marken. Den fr�mre handen visar alltid ovansidan mot fienden, och dess pekfingerspets ska precis kunna snudda den bakrearmens armb�ge. T�nk er sedan att personen som antar denna pos är en japansk Geisha (vitsminkad, kimono, hela köret) och s�tt sedan en solfjäder vardera hand så kan ni nog f�rst� vart grundst�llningen f�tt sin inspiration ifrån. Powered by AkoComment 2.0! |