Denna släkting till stridskonsten kotsumedo baseras på användande av slashers och �r mycket offensivt pr�glad. L�rs bara ut av japanska MI3S.
Tsumedo
Bastekniker: Spark III, Specifikt närstridsvapen:Slashers V, Precisionanfall II, Hugg VI, Tv� Vapen IV, Blockera IV, Ripost III. Tillvalstekniker: Hotfull Attack III, Insikt II, Uppresning II
Tsume - Klo, Do - V�g Tsumedo - ungf�r: Klons v�g.
En ny och fortfarande mycket ovanlig stridskonst som baserar sig på att ut�varen har tillgång till så kallade Slasher (tsume), se sid 193 N2. Japanska MI3S har utvecklat denna stridskonst men den var inte lika diskret som sin syster Kotsumedo som mer passade MI3S operat�rer. Tekniken �r utpr�glat offensiv och använder sig av dom stora klorna som kort och gott på japanska kallas f�r tsume (klo). Tekniken länar mycket från Shaolins 'tigern' men ocks� lite ifrån Thaiboxning och naturligtvis från dom japanska grunderna. Observeras b�r att handleden l�ses och f�rblir or�rlig när klorna �r utfällda. Dessutom l�ses handen i en knuten n�ve.
Rent v�ld, och mycket r�relse energi f�r att pressa sin motståndare �r några av grunderna i tekniken. Man litar ocks� på att klornas rena längd ska kunna h�lla motståndare på ett beh�rigt avstånd. Tv� st huvudst�llningar finns i tekniken, sedan ingår givetvis en hel uppsjö av mindre st�llningar men de tv� beskrivna �r utan tvekan de vanligaste.
Kiritsu Kamae: Den ena heter Kiritsu Kamae vilket betyder ungefär St�ende st�llning. L�tt böjda knän och fötterna i den klassiska st�llningen f�r stabilitet, allts� ena foten framför den andra, fr�mre fotens t�r pekar framåt, bakre fotens t�r pekar �t sidan. Den fr�mra armen �r ytterst lätt böjd och pekar mot motståndarens hals/ansikte. Den bakre armen �r kraftigt böjd och handens tumme �r placerad en knytn�ves längd ifrån mungipan. Stabilitet och inv�ntning av mostståndare karakteriserar st�llning.
Tsumedo: Bastekniker: Spark III, Specifikt närstridsvapen:Slashers V, Precisionanfall II, Hugg VI, Tv� Vapen IV, Blockera IV, Ripost III. Tillvalstekniker: Hotfull Attack III, Insikt II, Uppresning II Tsume - Klo, Do - V�g Tsumedo - ungf�r: Klons v�g. En ny och fortfarande mycket ovanlig stridskonst som baserar sig på att ut�varen har tillgång till så kallade Slasher (tsume), se sid 193 N2. Japanska MI3S har utvecklat denna stridskonst men den var inte lika diskret som sin syster Kotsumedo som mer passade MI3S operat�rer. Tekniken �r utpr�glat offensiv och använder sig av dom stora klorna som kort och gott på japanska kallas f�r tsume (klo). Tekniken länar mycket från Shaolins 'tigern' men ocks� lite ifrån Thaiboxning och naturligtvis från dom japanska grunderna. Observeras b�r att handleden l�ses och f�rblir or�rlig när klorna �r utfällda. Dessutom l�ses handen i en knuten n�ve. Rent v�ld, och mycket r�relse energi f�r att pressa sin motståndare �r några av grunderna i tekniken. Man litar ocks� på att klornas rena längd ska kunna h�lla motståndare på ett beh�rigt avstånd. Tv� st huvudst�llningar finns i tekniken, sedan ingår givetvis en hel uppsjö av mindre st�llningar men de tv� beskrivna �r utan tvekan de vanligaste. Kiritsu Kamae: Den ena heter Kiritsu Kamae vilket betyder ungefär St�ende st�llning. L�tt böjda knän och fötterna i den klassiska st�llningen f�r stabilitet, allts� ena foten framför den andra, fr�mre fotens t�r pekar framåt, bakre fotens t�r pekar �t sidan. Den fr�mra armen �r ytterst lätt böjd och pekar mot motståndarens hals/ansikte. Den bakre armen �r kraftigt böjd och handens tumme �r placerad en knytn�ves längd ifrån mungipan. Stabilitet och inv�ntning av mostståndare karakteriserar st�llning. Mouko Kamae: Den andra st�llning �r tagen direkt från Shaolins'tigern's låga former. Mouku Kamae betyder ungefär Tigerns st�llning på japanska. Detta är en mycket en mycket låg, n�stan sittandes st�llning d�r merparten av vikten oftast ligger på det bakre benet och det fr�mre benet �r måttligt framstr�ckt. Plötsliga utfall mot motståndaren, och tryckande anfall nedifrån och uppåt karakteriserar st�llningen. Anfall nedifrån och uppåt ger möjligheten att ta i med sina benmuskler f�r att ge så mycket kraft som möjligt i sticket. En av st�llningens främsta egenskaper �r st�llningens ovanlighet. Inte s�rskilt många personer vet vad dom ska göra (f�rutsatt att eldvapen �r ute ur bilden) när Tsumedokan sitter med sina en fots rakblad ur armarna i en vig st�llning på marken. Tsumedo saknar dock riktiga spr�ng mot motståndaren d� ut�varen känner sig tryggast med fötterna på marken.
Kampanjmaterial (?): De enda kända Tsumedo-sensei som finns idag �r Yamato Shiratori, som �ven �r Tsumedos skapare. Yamato bor i Kuroiso, vilket är en relativt liten stad i bergen norr om Tokyo. Yamato lär f�r närvarande inte ut sin stridskonst. D�remot �ger han en stor dojo vid namn Kuriyuri, d�r han personligen lär ut både Aikido och Tae Kwon Do. M�nga andra av dom vanligaste klassiska japanska konster lärs ocks� ut vid skolan, som i sig �r har kommit att bli högt aktad inom kampkonstvärlden, och det kr�vs en Dan-grad f�r att överhuvudtaget få tr�na under Yamato. Det g�r mörka rykten på skolan om att Yamato egentligen är en android som bara gömmer sig f�r japanska milit�ren, detta skulle mycket v�l kunna vara sant s�som Yamato i ett antal situationer visat sig själv omänsklig i avseenden som, snabbhet, precision och r�styrka. Dom vittnen som dock finns till detta har under mystiska omståndigheter lämnat skolan eller v�grat att tala om det.
Mouko Kamae: Den andra st�llning �r tagen direkt från Shaolins'tigern's låga former. Mouku Kamae betyder ungefär Tigerns st�llning på japanska. Detta är en mycket en mycket låg, n�stan sittandes st�llning d�r merparten av vikten oftast ligger på det bakre benet och det fr�mre benet �r måttligt framstr�ckt. Plötsliga utfall mot motståndaren, och tryckande anfall nedifrån och uppåt karakteriserar st�llningen. Anfall nedifrån och uppåt ger möjligheten att ta i med sina benmuskler f�r att ge så mycket kraft som möjligt i sticket.
En av st�llningens främsta egenskaper �r st�llningens ovanlighet. Inte s�rskilt många personer vet vad dom ska göra (f�rutsatt att eldvapen �r ute ur bilden) när Tsumedokan sitter med sina en fots rakblad ur armarna i en vig st�llning på marken. Tsumedo saknar dock riktiga spr�ng mot motståndaren d� ut�varen känner sig tryggast med fötterna på marken.
Kampanjmaterial: Den enda kända Tsumedo-sensei som finns idag �r Yamato Shiratori, som �ven �r Tsumedos skapare. Yamato bor i Kuroiso, vilket är en relativt liten stad i bergen norr om Tokyo. Yamato lär f�r närvarande inte ut sin stridskonst. D�remot �ger han en stor dojo vid namn Kuriyuri, d�r han personligen lär ut både Aikido och Tae Kwon Do. M�nga andra av dom vanligaste klassiska japanska konster lärs ocks� ut vid skolan, som i sig �r har kommit att bli högt aktad inom kampkonstvärlden, och det kr�vs en Dan-grad f�r att överhuvudtaget få tr�na under Yamato.
Det g�r mörka rykten på skolan om att Yamato egentligen är en android som bara gömmer sig f�r japanska milit�ren, detta skulle mycket v�l kunna vara sant s�som Yamato i ett antal situationer visat sig själv omänsklig i avseenden som, snabbhet, precision och r�styrka. Dom vittnen som dock finns till detta har under mystiska omståndigheter lämnat skolan eller v�grat att tala om det. |
Do vs. Jutsu Skrivet av G�st den 2006-08-20 17:10:48 De kampkonster som innehåller beskrivningen DO (v�g) �r oftast stilar som övergått från ren applikation till att bli sportigare eller anpassats till andra syften. Exempel på Detta är KenDO (sport som har sin mer praktiska motsvarighet i kenjutsu), joDO (en mycket styrd, traditionsinriktad tillämpning av jojutsu), juDO (en betydligt mjukare och mer sportanpassad form av jujutsu) och så vidare. Det vore allts� troligare att en stridskonst utvecklad f�r operativt bruk skulle ha �ndelsen "jutsu" vilket betyder ungefär "teknik". "Do" betyder "v�g", och har uppst�tt ur zenbuddhismens id� om att använda konsten (vilken det nu r�r sig om) som en v�g till zen. Det �r det som �r inneb�rden i "v�g", �ven om det oftast missuppfattas som någon enkel benämning f�r val av medel. En lång utläggning om v�ldigt lite, mest f�r att tipsa om hur namnet kan göras mer trov�rdigt. |
Powered by AkoComment 2.0! |