Denna artikeln tar upp en del nya, frivilliga, regler till cybertech i N2, bland annat skador på cybertech, priser och material.
Skador på cybernetik:
Detta är en frivillig regel f�r mer detaljerade skador på cybernetik. I grundboken st�r det att cybernetik slutar fungera vid minst en extraskada i den ber�rda kroppsdelen. Denna frivilliga regeln säger istället att ett implantat g�r s�nder om man misslyckas med ett turslag. Sv�righeten �r antalet skador (Ob1T6 vid enkel skada, +Ob1T6 f�r varje extraskada). Detta sl�s f�r varje implantat i kroppsdelen. Implantat med känslig elektronik lägger till +Ob1T6 på sv�righeten (interna datorer, cerebralinterface). Om en extraskada direkt träffar ett implantat (exempelvis "Hjärta", om man har ett cybernetiskt sådant) g�r det s�nder automatiskt. Kom ocks� ihåg att en del cybernetik praktiskt taget inte riskerar att tr�ffas (klor, hajbett). Spelledaren f�r allts� använda en hel del sunt förnuft vilka som kan tr�ffas eller inte. Det finns några kombinerade biotekniska/cybernetiska implantat (de f�rbättrade organen, näringsdep�er), dessa skadas som vanliga organ om inte annat anges.
Exempel: Bennys cyberarm blir tr�ffad av tre kulor. Skottet ger tre extraskador. D� slår han Ob4T6 mot Tur (11). Han slår 14, vilket g�r att armen slutar fungera totalt.
Tillval till cybernetik: All cybernetik som har någon chans att synas ut�t har en massa olika tillval till hur den skall se ut. Med i alla priser följer vanligtvis artificiell hud att t�cka det cybernetiks implantatet med. Det finns ett otal varianter på hur man kan t�cka sin kroppsdel. F�rst v�ljer man typ av hud, sedan multilicerar man priset man fick med eventuella tillvalsmultiplar. Man kan inte v�lja att vara utan hud, det skulle förstöra maskineriet. Priset ber�knas som en tiondel av implantatets kostnad, om inte andra skäl föreligger, som att omr�det redan har artificiell hud. Observera allts� att man kan få prisavdrag om man köper billigare hud.
Exempel: Benny köper en vanlig artificiell arm. I priset ingår hud till ett v�rde av (5000x0,1) 500 Euro. Om han vill ha hud med mönster blir v�rdet på huden (2x500) 1000, vilket g�r att notan totalt blir 5000+(1000-500)=5500, eftersom 500 redan var inr�knat i priset.
Typ av hud |
Multipel |
Vanlig artificiell hud |
x 1 |
Plasthud |
x 0,5 |
Pansarhud (1) |
x 2 |
C-skyddad hud (1) |
x 4 |
Pigmenthud (2) |
x 2 |
Displayhud (2) |
x 3 |
IR-osynlig hud (1) |
x 10 |
äkta hud* (3) |
x 10 |
Annat material (fr�n tyg till guldv�v) |
x2-x50 |
*(odlingstid 10 dagar, ingår med ett tunt näringslager underst som g�r huden levande)
Man kan inte kombinera tillval med samma siffra.
Tillval på huden |
Multipel |
M�nster (3) |
x 2 |
F�rger (2) (3) |
x 1,5 |
Genomskinlig (1)(2)(3) |
x 2 |
K�nselmönster (ex. knottrig)(3) |
x 3 |
Olika sorters cyberlemmar: De olika cyberlemmarna, armar, ben, händer och fötter kan designas på lite olika s�tt. För att r�kna ut priset så tar man f�rst ut grundpriset, som �r fullpriset fär en vanlig sådan artificiell lem. Sedan multipliceras detta pris med materialkostnad, och sedan med typ. Dra av grundpriset och vips har du priSökningen på hela lemmen.
Exempel: Benny köper ett förstärkt ben. Han vill ha det i crysteel, format som ett skelett. Grundpriset f�r ett artificiellt ben �r 6000. Detta multipliceras f�rst med 2 (f�r Crysteel) och sedan med 1,5 (skelettet). D� f�r han fram priset 18000. D� drar han av grundpriset 6000 och adderar priset f�r ett förstärkt ben. Slutpriset blir 32000 Euro.
Material |
SKY |
Multipel |
Vanlig, olika metallegeringar och kerammaterial. |
SKY 0 |
x 1 |
Tenton (Osynlig på r�ntgen). |
SKY 3 |
x 3 |
Crysteel Kroppsvikt +5%/x 1,05 (f�r hela tr�ffomr�den). |
SKY 10 |
x 2 |
Polymer, vilken färg som helst. |
SKY ingen |
x 0,75 |
Typ |
Multipel |
Vanlig, den vanliga formen, liknar en vanlig arm med hud p�. |
x 1 |
Skelett, tunnare, mer likt ett "robottskelett" |
x 1,5 |
Hudl�s, specialdesignad så att grus och vatten inte ska st�ra. |
x 2 |
Skulpterad, med massiva muskler, spikar etc. |
x 1,25 - 2 |
Powered by AkoComment 2.0! |