Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
CySLiG
Skrivet av RipperDoc   
2004-10-05
CySLiG är en fruktad hackerorganisation med oanade resurser och en �nskan att göra Nätet helt fritt. Artikeln innehåller beskrivning av organisationen, några medlemmar samt ett par äventyrsuppslag.

CySLiG - LiBeR8 < NET

Organisationstyp:
Hacking.
Antal medlemmar: ca 200 st.
Antal sympatis�rer: ca 70000 st.
Medlemmars kän: 60% män, 40% kvinnor
Medlemmarnas ålder: 15-40 �r.
Medlemmarnas utseende: Mycket blandat. De f�taliga medlemmarna i organisationen anser sig ofta vara mycket förmer �n vanliga hackers och klär sig ofta i mycket dyra och fantasifulla kreationer. V�rt att p�peka �r dock att de flesta medlemmarna inte över huvud taget r�r sig ute, vilket g�r klädvalet överflödigt. Medlemmar (och sympatis�rers) virtuella alter ego �r �n mer fantasirika, och varierar från talande muttrar och traditionella drakar, kretskort och karikatyrer av kända människor, etc.
H�gkvarter/huvudort: cyslig.org och alla dess n�tverk. Rent geografiskt finns det inget egentligt högkvarter, men de flesta medlemmarna �r bosatta i Brunei, tack vare dess "snälla" datalagstiftning och billiga inköpsmöjligheter.
Andra filialer: Otaliga domäner över Nätet. Ingen vet hur stor kontroll de har, men man misstänker att den är enorm, �tminstone teoretiskt. Finns inga vanliga filialer, alla agerar f�r sig själva.
Omr�de: De anser sig ha r�tten att göra som de vill med hela Nätet. Geografiskt har de inga omr�deskrav, f�rutom medlemmarnas privata omr�den.
Organisation: CySLiG har en celliknande organisation. De 200 medlemmarna känner varandra, men de har bara samr�re med ett f�tal andra medlemmar. M�nga sympatis�rer �r indelade i celler, d�r de har kontakt med ett f�tal "mentorer" uppåt i graderna, samt själva fungerar som mentorer f�r "lägre" sympatis�rer. De allra högsta mentorerna har i sin tur kontakt med medlemmarna. Ens "karriärmöjligheter" inom organisationen �r helt baserade på hur skicklig hacker man �r. Ens karaktär eller klasstillh�righet har till exempel mycket lite att göra med saken. Ju skickligare, desto snabbare avancemang.
Historia: Bildades runt 2050. Bestod tidigare av en hel del hackersammanslutningar, som förenade och organiserade sig. Medlemmarna (som på den tiden var många fler) fortsatte med det de hade gjort innan; tog ner servrar. Efter 2 �r gjordes det f�rsta befriandet av en AI, och sedan har det blivit st�rre och st�rre sedan dess. I mitten av 50-talet omorganiserades CySLiG och fick den nuvarande organisationen med ett mycket litet antal fasta medlemmar. CySLiG:s slagord "LiBeR8 < NET" �r hackerslang (en av många "dialekter") och betyder allts� "Liberate the Net".
Utrustning: Aldrig tidigare skådad digital utrustning. Cybertech är en regel snarare �n ett undantag, och alla medlemmar i CySLiG har cerebralinterface, och f�rst�s många fler tillbeh�r. CySLiG har �ven tillgång till programvara som �r minst lika avancerad som milit�rens. Medlemmarnas fysiska utrustning varierar mycket, men de flesta har en eller flera livvakter som skydd.
Aktiviteter: CySLiG:s främsta mål �r att befria Nätet från all statlig eller korporativ kontroll. Detta g�r att den vanligaste aktiviteten �r att hacka servrar kontrollerade av dessa. Det �r n�st intill en rutinsyssla inom organisationen. Ett mycket stort mål �r �ven att befria alla AI:er och låta dem leva som de fria individer CySLiG anser att de �r. Dessa fritagningar av AI:er har inte alls varit lika framgångsrika som hackandet av servrar, d� AI:er ofta vaktas mycket h�rt. Minst fem stycken AI:er antas ha befriats av CySLiG. CySLiG t�mmer dagligen konton och skaffar sig resurser f�r att överleva som organisation. De har n�st intill obegr�nsad tillgång på pengar om så beh�vs (�ven om riktigt stora tillslag skulle riskera organisationens fortlevnad). Medlemmarna inom CySLiG �r �ven mycket upptagna med att underh�lla och utveckla mjuk- och h�rdvara.
V�nner: Till viss del hackerorganisationen Free Information Movement. Det förekommer dock en del ideologiska skillnader mellan organisationerna. FIM anser sig vara mer "folkligt", och de anser att CySLiG �r snobbig organisation. M�nga mindre hackerorganisationer samt en del politiska organisationer med liknande ideologi �r f�rst�s ocks� v�nligt inst�llda till CySLiG. Man misstänker starkt att CySLiG �r sponsrat av något företag, men ingen vet Sökert.
Fiender: CySLiG har v�ldigt många fiender. Den främsta �r Turingpolisen, och den �r �ven en av de få fiender CySLiG har sv�rt att ge sig p�. Otaliga drabbade företag och myndigheter �r ocks� CySLiG:s fiender, samt ett antal rivaliserande hackerorganisationer.
Milit�ra resurser: CySLiG antas inte ha några nämnv�rda milit�ra resurser. De skulle teoretiskt kunna hyra in en kraftig milit�r slagstyrka, men CySLiG kommer s�llan i en position d�r de behöver f�rsvara sig på det s�ttet. Medlemmarna ser istället till att vara "osynliga" f�r alla som vill hitta dem.
Digitala resurser: D� CySLiG har tillgång till AI:er kan deras kontroll str�cka sig n�stan hur långt som helst. Eftersom ingen, utom möjligtvis Turingpolisen, vet hur mäktig en AI kan bli, så �r hela CySLiG:s maktposition mycket sv�rtydd. Att lägga till AI:erna �r �ven de tv� hundra extremt skickliga och kunniga hackerna, samt tusentals sympatis�rer som �r beredda att göra det mesta f�r organisationen. En vanlig metod �r att medlemmarna g�r via hundratals anonyma sympatis�rers datorer när de utf�r attacker. Detta g�r attackernas ursprung i stort sett osp�rbara. Det faktum att CySLiG ser till att lämna någon slags "signatur" efter sig �r nog det enda som tyder på att CySLiG faktiskt g�r något alls.
�vrigt: CySLiG �r i mångt och mycket en osynlig organisation. Den enda gången utomstående ens h�r talas om namnet �r d� CySLiG officiellt tar på sig skulden f�r st�rre attacker. CySLiG �r �ven en extremt flexibel organisation, som helt sköts över Nätet. Detta g�r att vanliga metoder n�stan inte biter alls på organisationen. En del experter f�rutsp�r att CySLiG:s eventuella undergång lär bero på inre stridigheter snarare �n att Turingpolisen lyckas göra något �t saken.

Viktiga personer inom CySLiG

Solomon / SoLoMoN / SoloMan
Solomon �r den enigmatiska ledaren över CySLiG. �ven om hackerorganisationen inte har en strukturerad ledning så ser de flesta Solomon som den obestridde ledaren. Solomon omges av lika många rykten som 1900-talslegenden Elvis Presley. Skillnaden �r att Solomon inte �r s�rskilt känd utanf�r hackerkretsar, men bland hackers betraktas han n�stan som en halvgud. En del anser att Solomon är en AI, andra att han �r gud och vissa tror att det �r Solomon som �r den mystiske Mr Tell, som �ger 75% av det lika mystiska företaget Ultech.
Solomon uttalar sig aldrig offentligt, men det sipprar ståndigt ut uttalanden från cyslig.org som h�vdas vara Solomons, men få vet Sökert. Solomons riktiga identitet �r helt okänd; man vet inte ens om Solomons kän, �ven om han antas vara man. Han har funnits på "hackerscenen" i �tminstone 15 �r, och hans karriär har pr�glats av mycket långsamt avancemang, men aldrig några misstag, inte ens så enkla saker som klumpiga uttalanden. Vad man vet �r det mycket få som har tr�ffat Solomon på riktigt, men han f�rv�ntas inte ha mycket till liv utanf�r Nätet �nd�. M�nga misstänker att Solomon, f�rutsatt att han är en människa, ligger i en slags koma som g�r att han kan flöda fritt på n�tet, medan maskiner och/eller skötare tar hand om hans kroppsliga behov.

AI-Sirius
AI-Sirius �r den enda av CySLiG:s AI:er som man vet något om. De andra fyra (eller fler) �r h�ljda i ett dunkel. Sirius är en forsknings-AI som baseras på delar av de allra f�rsta AI:erna på MIT. Sirius befriades från MIT 2052 av CySLiG, vilket var en av deras f�rsta st�rre tillslag. Enligt MIT så utvecklades Sirius f�r att se hur mänsklig man kunde få en AI, snarare �n effektiv. De h�vdar att Sirius skall vara t�mligen ofarlig på grund av bristande kapacitet, men enligt CySLiG �r Sirius mycket kraftfull. D�rtill skall Sirius ha ett mycket utvecklat socialt sinne, och lär till och med ha humor, om �n en underlig sådan.
En hel del artistiskt material på Nätet ryktas vara Sirius verk, som ett antal mycket underliga och konstn�rliga filmer, en hel del musik, programvara och texter. Det g�r ståndigt rykten att Sirius personifierat sig på någon känd VR-kanal, men ingen vet om det verkligen �r Sirius. Effekten av Detta är tusentals Siriuswannabes som utger sig f�r att vara Sirius på Nätet. AI-Sirius har n�stan blivit en "rocklegend" på Nätet. Det finns till och med avarter i form av artister som gör covers på Sirius verk.

Jack the Hacker
En New York-bo som antas vara en relativt ny medlem inom CySLiG. Jack �r nog den allra mest offentliga personen inom organisationen, �ven om han troligen inte har någon viktigare position inom CySLiG. Jack r�r sig ståndigt i gr�ddan av kändisar, politiker och företagsledare. Hur han lyckats komma upp sig vet man inte riktigt, men plötsligt stod han bara d�r, och överr�stade alla andra i medierna med sina giftiga kommentarer, manschauvinistiska uttalanden och uppseendev�ckande handlingar. N�r Jack 2052 dök upp på mediascenen h�vdade han att han var en "aff�rsman", men på senare tid har han antytt medlemskap i CySLiG.

ProMesH
Kvinnan ProMesH (riktigt namn lär vara Marg Denton) har ocks� en slags kultstatus på Nätet, �ven om de flesta avskyr henne. Hon har f�rvandlat CySLiG:s mål till en religion, som hon lyckats rekrytera tusentals medlemmar till. Hon �r medlem i CySLiG, men antas inte vara en s�rskilt skicklig hacker. Hennes specialomr�de �r snarare propaganda och hanterandet av media. �ven om CySLiG inte vill vara f�r officiella har ProMesH ofta agerat talesman, ofta utan tillstånd från de andra medlemmarna.
ProMesH, eller Prophet Messiah, är en ny medlem. Hon har bara varit medlem i drygt 1 �r, och hon började arbeta sig upp i organisationen f�r 4 �r sedan. Hon misstänks ha goda kontakter inom organisationen som hjälpte henne upp. Innan hon gick med CySLiG var hon en medelmåttlig amerikansk TV-predikant.

äventyrsuppslag med CySLiG

Det finns flera intriger runt CySLiG som med f�rdel kan användas av spelledaren. Tyv�rr �r det n�stan ett krav att en eller flera rollpersoner �r hackers. H�r följer några mycket korta f�rslag till äventyr eller kampanjer.

Insider
Turingpolisen (eller företag/myndighet) har insett att CySLiG måste stoppas, men att vanliga metoder inte biter. Allts� vill de hyra en eller flera som kan n�stla sig in i organisationen. Man måste lära sig r�ra sig i den subkulturen som CySLiG är en del av, och man måste dra i r�tt tr�dar. Det finns upplägg fär en hel kampanj. Icke-hackers kan användas som beskydd �t hackerna, eller f�r att i ett senare skede g�r st�tar mot exempelvis CySLiG-medlemmar.

Hot Stuff
N�gon, exempelvis en myndighet, företag, privatperson eller dylikt har f�tt nys om en ny pryl, h�rdvara eller mjukvara, som CySLiG lagt vantarna p�. Och denna pryl vill denne någon ha, och f�r detta hyrs rollpersonerna in. äventyret kan varieras mycket. Antingen blir det sociala intriger, d�r hackers f�r uppSöka populära VR-kanaler d�r de kanske f�rSöker lirka ut information om prylen. Ett annat alternativ �r mer klassiskt detektivarbete d�r hackers måste sp�ra upp prylen digitalt, samtidigt som "de vanliga rollpersonerna" kan göra en st�t mot lokalen d�r prylen f�rvaras. D� kommer vi in på actiondelen, d� de kanske måste konfrontera allt från inhyrda vakter till f�rsvarsrobotar.

Random No-luck
Vill du kasta rollpersonerna huvudstupa in i action? D� passar detta äventyrsuppslag. CySLiG gär en st�t mot en server som visar sig vara mycket viktig f�r ägaren. Det enda problemet �r att st�ten gjordes via en rollpersons dator, konto eller dylikt. Alla sp�ren leder direkt till de ovetande rollpersonerna. I sista stund uppt�cker de den inkommande insatsstyrkan, och sedan måste de fly, men samtidigt l�sa problemet med att de blivit syndabockar. Skulle CySLiG hjälpa dem och ge dem beskydd, eller måste rollpersonerna använda "fula metoder" f�r att �ter lägga skulden på CySLiG och rentv� sina namn?

Skjuta kretskort?
Ett äventyrsuppslag f�r den inte så hackerinriktade gruppen. CySLiG bara måste ha ner en specifik server, som �r mycket viktigare �n vad alla tror. Den �r gömd i ett tillsynes oansenligt lager någonstans i staden. Men dess digitala f�rsvar �r så h�rt att CySLiG inte tar sig in. De behöver hjälp av folk som kan sköta den "köttsliga" delen, det vill s�ga bryta sig in, sno den nödv�ndiga informationen och förstöra st�llet. Men de �r inte medvetna om vem/vad som vaktar servern. En variant på detta äventyrsuppslag �r att CySLiG visst kan bryta sig in digitalt, men att de vill göra det utan att det märks (kanske f�r att erh�lla koder f�r �nnu v�rdefullare system). Allts� måste rollpersonerna smyga sig in, och utf�ra sitt uppdrag helt obemärkta.

Snailmail-kurir
CySLiG har f�tt tag på mycket användbar information. Men, många vill �t den, och det skulle vara f�r riskabelt att skicka informationen digitalt. Allts� skickar de informationen med några i högsta grad fysiska personer, rollpersonerna. De skickar �ven falsk information över Nätet f�r att dra bort uppmärksamheten. Sedan kan hur mycket som helst hända. F�rlorar rollpersonerna informationen? Tror CySLiG att rollpersonerna s�lde informationen själva? Blir de attackerade? Ser de till att s�lja den själva? Vad som helst kan hända. En ytterligare knorr på detta äventyr �r att disken med information som rollpersonerna transporterar ocks� �r falsk, f�r att lägga ut ytterligare villosp�r. Detta kan s�tta rollpersonerna i en situation som "kanonmat".

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.