|
Skrivet av RipperDoc
|
2004-10-05 |
CySLiG är en fruktad hackerorganisation med oanade resurser och en �nskan att göra Nätet helt fritt. Artikeln innehåller beskrivning av organisationen, några medlemmar samt ett par äventyrsuppslag.
CySLiG - LiBeR8 < NETOrganisationstyp: Hacking. Antal medlemmar: ca 200 st. Antal sympatis�rer: ca 70000 st. Medlemmars kän: 60% män, 40% kvinnor Medlemmarnas ålder: 15-40 �r. Medlemmarnas utseende: Mycket blandat. De f�taliga medlemmarna i organisationen anser sig ofta vara mycket förmer �n vanliga hackers och klär sig ofta i mycket dyra och fantasifulla kreationer. V�rt att p�peka �r dock att de flesta medlemmarna inte över huvud taget r�r sig ute, vilket g�r klädvalet överflödigt. Medlemmar (och sympatis�rers) virtuella alter ego �r �n mer fantasirika, och varierar från talande muttrar och traditionella drakar, kretskort och karikatyrer av kända människor, etc. H�gkvarter/huvudort: cyslig.org och alla dess n�tverk. Rent geografiskt finns det inget egentligt högkvarter, men de flesta medlemmarna �r bosatta i Brunei, tack vare dess "snälla" datalagstiftning och billiga inköpsmöjligheter. Andra filialer: Otaliga domäner över Nätet. Ingen vet hur stor kontroll de har, men man misstänker att den är enorm, �tminstone teoretiskt. Finns inga vanliga filialer, alla agerar f�r sig själva. Omr�de: De anser sig ha r�tten att göra som de vill med hela Nätet. Geografiskt har de inga omr�deskrav, f�rutom medlemmarnas privata omr�den. Organisation: CySLiG har en celliknande organisation. De 200 medlemmarna känner varandra, men de har bara samr�re med ett f�tal andra medlemmar. M�nga sympatis�rer �r indelade i celler, d�r de har kontakt med ett f�tal "mentorer" uppåt i graderna, samt själva fungerar som mentorer f�r "lägre" sympatis�rer. De allra högsta mentorerna har i sin tur kontakt med medlemmarna. Ens "karriärmöjligheter" inom organisationen �r helt baserade på hur skicklig hacker man �r. Ens karaktär eller klasstillh�righet har till exempel mycket lite att göra med saken. Ju skickligare, desto snabbare avancemang. Historia: Bildades runt 2050. Bestod tidigare av en hel del hackersammanslutningar, som förenade och organiserade sig. Medlemmarna (som på den tiden var många fler) fortsatte med det de hade gjort innan; tog ner servrar. Efter 2 �r gjordes det f�rsta befriandet av en AI, och sedan har det blivit st�rre och st�rre sedan dess. I mitten av 50-talet omorganiserades CySLiG och fick den nuvarande organisationen med ett mycket litet antal fasta medlemmar. CySLiG:s slagord "LiBeR8 < NET" �r hackerslang (en av många "dialekter") och betyder allts� "Liberate the Net". Utrustning: Aldrig tidigare skådad digital utrustning. Cybertech är en regel snarare �n ett undantag, och alla medlemmar i CySLiG har cerebralinterface, och f�rst�s många fler tillbeh�r. CySLiG har �ven tillgång till programvara som �r minst lika avancerad som milit�rens. Medlemmarnas fysiska utrustning varierar mycket, men de flesta har en eller flera livvakter som skydd. Aktiviteter: CySLiG:s främsta mål �r att befria Nätet från all statlig eller korporativ kontroll. Detta g�r att den vanligaste aktiviteten �r att hacka servrar kontrollerade av dessa. Det �r n�st intill en rutinsyssla inom organisationen. Ett mycket stort mål �r �ven att befria alla AI:er och låta dem leva som de fria individer CySLiG anser att de �r. Dessa fritagningar av AI:er har inte alls varit lika framgångsrika som hackandet av servrar, d� AI:er ofta vaktas mycket h�rt. Minst fem stycken AI:er antas ha befriats av CySLiG. CySLiG t�mmer dagligen konton och skaffar sig resurser f�r att överleva som organisation. De har n�st intill obegr�nsad tillgång på pengar om så beh�vs (�ven om riktigt stora tillslag skulle riskera organisationens fortlevnad). Medlemmarna inom CySLiG �r �ven mycket upptagna med att underh�lla och utveckla mjuk- och h�rdvara. V�nner: Till viss del hackerorganisationen Free Information Movement. Det förekommer dock en del ideologiska skillnader mellan organisationerna. FIM anser sig vara mer "folkligt", och de anser att CySLiG �r snobbig organisation. M�nga mindre hackerorganisationer samt en del politiska organisationer med liknande ideologi �r f�rst�s ocks� v�nligt inst�llda till CySLiG. Man misstänker starkt att CySLiG �r sponsrat av något företag, men ingen vet Sökert. Fiender: CySLiG har v�ldigt många fiender. Den främsta �r Turingpolisen, och den �r �ven en av de få fiender CySLiG har sv�rt att ge sig p�. Otaliga drabbade företag och myndigheter �r ocks� CySLiG:s fiender, samt ett antal rivaliserande hackerorganisationer. Milit�ra resurser: CySLiG antas inte ha några nämnv�rda milit�ra resurser. De skulle teoretiskt kunna hyra in en kraftig milit�r slagstyrka, men CySLiG kommer s�llan i en position d�r de behöver f�rsvara sig på det s�ttet. Medlemmarna ser istället till att vara "osynliga" f�r alla som vill hitta dem. Digitala resurser: D� CySLiG har tillgång till AI:er kan deras kontroll str�cka sig n�stan hur långt som helst. Eftersom ingen, utom möjligtvis Turingpolisen, vet hur mäktig en AI kan bli, så �r hela CySLiG:s maktposition mycket sv�rtydd. Att lägga till AI:erna �r �ven de tv� hundra extremt skickliga och kunniga hackerna, samt tusentals sympatis�rer som �r beredda att göra det mesta f�r organisationen. En vanlig metod �r att medlemmarna g�r via hundratals anonyma sympatis�rers datorer när de utf�r attacker. Detta g�r attackernas ursprung i stort sett osp�rbara. Det faktum att CySLiG ser till att lämna någon slags "signatur" efter sig �r nog det enda som tyder på att CySLiG faktiskt g�r något alls. �vrigt: CySLiG �r i mångt och mycket en osynlig organisation. Den enda gången utomstående ens h�r talas om namnet �r d� CySLiG officiellt tar på sig skulden f�r st�rre attacker. CySLiG �r �ven en extremt flexibel organisation, som helt sköts över Nätet. Detta g�r att vanliga metoder n�stan inte biter alls på organisationen. En del experter f�rutsp�r att CySLiG:s eventuella undergång lär bero på inre stridigheter snarare �n att Turingpolisen lyckas göra något �t saken.
Viktiga personer inom CySLiG Solomon / SoLoMoN / SoloMan Solomon �r den enigmatiska ledaren över CySLiG. �ven om hackerorganisationen inte har en strukturerad ledning så ser de flesta Solomon som den obestridde ledaren. Solomon omges av lika många rykten som 1900-talslegenden Elvis Presley. Skillnaden �r att Solomon inte �r s�rskilt känd utanf�r hackerkretsar, men bland hackers betraktas han n�stan som en halvgud. En del anser att Solomon är en AI, andra att han �r gud och vissa tror att det �r Solomon som �r den mystiske Mr Tell, som �ger 75% av det lika mystiska företaget Ultech. Solomon uttalar sig aldrig offentligt, men det sipprar ståndigt ut uttalanden från cyslig.org som h�vdas vara Solomons, men få vet Sökert. Solomons riktiga identitet �r helt okänd; man vet inte ens om Solomons kän, �ven om han antas vara man. Han har funnits på "hackerscenen" i �tminstone 15 �r, och hans karriär har pr�glats av mycket långsamt avancemang, men aldrig några misstag, inte ens så enkla saker som klumpiga uttalanden. Vad man vet �r det mycket få som har tr�ffat Solomon på riktigt, men han f�rv�ntas inte ha mycket till liv utanf�r Nätet �nd�. M�nga misstänker att Solomon, f�rutsatt att han är en människa, ligger i en slags koma som g�r att han kan flöda fritt på n�tet, medan maskiner och/eller skötare tar hand om hans kroppsliga behov.
AI-Sirius AI-Sirius �r den enda av CySLiG:s AI:er som man vet något om. De andra fyra (eller fler) �r h�ljda i ett dunkel. Sirius är en forsknings-AI som baseras på delar av de allra f�rsta AI:erna på MIT. Sirius befriades från MIT 2052 av CySLiG, vilket var en av deras f�rsta st�rre tillslag. Enligt MIT så utvecklades Sirius f�r att se hur mänsklig man kunde få en AI, snarare �n effektiv. De h�vdar att Sirius skall vara t�mligen ofarlig på grund av bristande kapacitet, men enligt CySLiG �r Sirius mycket kraftfull. D�rtill skall Sirius ha ett mycket utvecklat socialt sinne, och lär till och med ha humor, om �n en underlig sådan. En hel del artistiskt material på Nätet ryktas vara Sirius verk, som ett antal mycket underliga och konstn�rliga filmer, en hel del musik, programvara och texter. Det g�r ståndigt rykten att Sirius personifierat sig på någon känd VR-kanal, men ingen vet om det verkligen �r Sirius. Effekten av Detta är tusentals Siriuswannabes som utger sig f�r att vara Sirius på Nätet. AI-Sirius har n�stan blivit en "rocklegend" på Nätet. Det finns till och med avarter i form av artister som gör covers på Sirius verk.
Jack the Hacker En New York-bo som antas vara en relativt ny medlem inom CySLiG. Jack �r nog den allra mest offentliga personen inom organisationen, �ven om han troligen inte har någon viktigare position inom CySLiG. Jack r�r sig ståndigt i gr�ddan av kändisar, politiker och företagsledare. Hur han lyckats komma upp sig vet man inte riktigt, men plötsligt stod han bara d�r, och överr�stade alla andra i medierna med sina giftiga kommentarer, manschauvinistiska uttalanden och uppseendev�ckande handlingar. N�r Jack 2052 dök upp på mediascenen h�vdade han att han var en "aff�rsman", men på senare tid har han antytt medlemskap i CySLiG.
ProMesH Kvinnan ProMesH (riktigt namn lär vara Marg Denton) har ocks� en slags kultstatus på Nätet, �ven om de flesta avskyr henne. Hon har f�rvandlat CySLiG:s mål till en religion, som hon lyckats rekrytera tusentals medlemmar till. Hon �r medlem i CySLiG, men antas inte vara en s�rskilt skicklig hacker. Hennes specialomr�de �r snarare propaganda och hanterandet av media. �ven om CySLiG inte vill vara f�r officiella har ProMesH ofta agerat talesman, ofta utan tillstånd från de andra medlemmarna. ProMesH, eller Prophet Messiah, är en ny medlem. Hon har bara varit medlem i drygt 1 �r, och hon började arbeta sig upp i organisationen f�r 4 �r sedan. Hon misstänks ha goda kontakter inom organisationen som hjälpte henne upp. Innan hon gick med CySLiG var hon en medelmåttlig amerikansk TV-predikant.
äventyrsuppslag med CySLiG Det finns flera intriger runt CySLiG som med f�rdel kan användas av spelledaren. Tyv�rr �r det n�stan ett krav att en eller flera rollpersoner �r hackers. H�r följer några mycket korta f�rslag till äventyr eller kampanjer.
Insider Turingpolisen (eller företag/myndighet) har insett att CySLiG måste stoppas, men att vanliga metoder inte biter. Allts� vill de hyra en eller flera som kan n�stla sig in i organisationen. Man måste lära sig r�ra sig i den subkulturen som CySLiG är en del av, och man måste dra i r�tt tr�dar. Det finns upplägg fär en hel kampanj. Icke-hackers kan användas som beskydd �t hackerna, eller f�r att i ett senare skede g�r st�tar mot exempelvis CySLiG-medlemmar.
Hot Stuff N�gon, exempelvis en myndighet, företag, privatperson eller dylikt har f�tt nys om en ny pryl, h�rdvara eller mjukvara, som CySLiG lagt vantarna p�. Och denna pryl vill denne någon ha, och f�r detta hyrs rollpersonerna in. äventyret kan varieras mycket. Antingen blir det sociala intriger, d�r hackers f�r uppSöka populära VR-kanaler d�r de kanske f�rSöker lirka ut information om prylen. Ett annat alternativ �r mer klassiskt detektivarbete d�r hackers måste sp�ra upp prylen digitalt, samtidigt som "de vanliga rollpersonerna" kan göra en st�t mot lokalen d�r prylen f�rvaras. D� kommer vi in på actiondelen, d� de kanske måste konfrontera allt från inhyrda vakter till f�rsvarsrobotar.
Random No-luck Vill du kasta rollpersonerna huvudstupa in i action? D� passar detta äventyrsuppslag. CySLiG gär en st�t mot en server som visar sig vara mycket viktig f�r ägaren. Det enda problemet �r att st�ten gjordes via en rollpersons dator, konto eller dylikt. Alla sp�ren leder direkt till de ovetande rollpersonerna. I sista stund uppt�cker de den inkommande insatsstyrkan, och sedan måste de fly, men samtidigt l�sa problemet med att de blivit syndabockar. Skulle CySLiG hjälpa dem och ge dem beskydd, eller måste rollpersonerna använda "fula metoder" f�r att �ter lägga skulden på CySLiG och rentv� sina namn?
Skjuta kretskort? Ett äventyrsuppslag f�r den inte så hackerinriktade gruppen. CySLiG bara måste ha ner en specifik server, som �r mycket viktigare �n vad alla tror. Den �r gömd i ett tillsynes oansenligt lager någonstans i staden. Men dess digitala f�rsvar �r så h�rt att CySLiG inte tar sig in. De behöver hjälp av folk som kan sköta den "köttsliga" delen, det vill s�ga bryta sig in, sno den nödv�ndiga informationen och förstöra st�llet. Men de �r inte medvetna om vem/vad som vaktar servern. En variant på detta äventyrsuppslag �r att CySLiG visst kan bryta sig in digitalt, men att de vill göra det utan att det märks (kanske f�r att erh�lla koder f�r �nnu v�rdefullare system). Allts� måste rollpersonerna smyga sig in, och utf�ra sitt uppdrag helt obemärkta.
Snailmail-kurir CySLiG har f�tt tag på mycket användbar information. Men, många vill �t den, och det skulle vara f�r riskabelt att skicka informationen digitalt. Allts� skickar de informationen med några i högsta grad fysiska personer, rollpersonerna. De skickar �ven falsk information över Nätet f�r att dra bort uppmärksamheten. Sedan kan hur mycket som helst hända. F�rlorar rollpersonerna informationen? Tror CySLiG att rollpersonerna s�lde informationen själva? Blir de attackerade? Ser de till att s�lja den själva? Vad som helst kan hända. En ytterligare knorr på detta äventyr �r att disken med information som rollpersonerna transporterar ocks� �r falsk, f�r att lägga ut ytterligare villosp�r. Detta kan s�tta rollpersonerna i en situation som "kanonmat".
Powered by AkoComment 2.0! |
Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
|
|
|