Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
F�rlorad syster
Skrivet av Robert Schönhult, hobman@swipnet.se   
2004-10-12
Ett litet äventyr till Neogames rollspel Neotech. Detta äventyr skrev jag f�r att få spelarna att komma in i spelet igen , d� vi har tagit en r�tt så lång paus i ca 1 �r eller s�.

<INLEDNING>

Ett företag �r i behov av hjälp ifrån v�ra spelare, men de vill inte att spelarna ska få reda på deras identitet. på måndagsmorgonen hotas systern till en av rollpersonerna av ett gäng i skolan, på tisdagsmorgonen r�vas hon bort och på tisdagskv�llen ringer företaget och ber om hjälp. Spelarna tror nu att företaget har anlitat gänget f�r att utpressa dem, genom att kidnappa systern�

<F�RBEREDELSER>

En av rollpersonerna b�r ha en lillasyster som g�r på högstadiet. Det kan annars vara en v�n till rollpersonerna som har en syster. äventyret utspelar sig f�rslagsvis d�r rollpersonen bor f�r tillfället (mina rollpersoner bor alltid i samma stad, det underlättar f�r spelledaren). äventyret b�r helst spelas i Europa eller USA. Allt text som �r kursiverad b�r l�sas högt f�r spelarna.

<�VENTYRET>

L�s följande:

"Ni sitter hemma hos X* och spelar poker d� d�rren sl�s upp och en gr�tande flicka, X:s syster, springer in. X reser sig snabbt och m�ter den f�rtvivlade flickan f�r att sedan g� in i sovrummet. Efter en stund så kommer han ut igen, och ber�ttar vad systern sagt till honom: Hon skulle g� hem ifrån skolan när ett gäng stoppade henne. De hotade med att sl� och v�ldta henne om hon inte gav dem hennes pengar. Dom slog henne lätt i ansiktet ocks�. Hon ska komma hit imorgon efter skolan, f�r Säkerhets skull. Jag ska bara köra hem henne".

* Rollpersonen eller v�nnen som har en lillasyster.

Efter ett tag kommer X hem igen, och säger;

"N�, ska vi dra ut till baren, och dricka lite?".

<TILL SL>

X:s syster g�r som vanligt till skolan på tisdagen. En polare till henne ber�ttar att det �r fest på en övergiven industrilokal i utkanten av staden. Tyv�rr så ligger industrilokalen en bra bit från skolan, så systern tvingas skolka f�r att hinna dit i tid.

<TISDAGSEFTERMIDDAGEN>

"N�r slutade hon?, fr�gar en rollperson.

"För en halvtimme sedan, svarar X.

Telefonen ringer plötsligt och X svarar, men man ser bara en siluett på bildtelefonens skärm. Mannen säger:

"Var vid lagerhus 13B i hamnen klockan 20.00 i morgon kv�ll. D�r ska ni stoppa och döda männen i en svart Ford. Ta deras v�skor och lägg dem i baks�tet på en utbr�nd Mercedes som skall st� cirka 500 meter d�rifrån. Ni kommer att bli belönade�"

<TILL SL>

Nu b�r rollpersonen tro att företaget har kidnappat syrran med hjälp av gänget. G�r de inte det kan det vara bra med "ledtr�dar", som att en bil med ungdomar kör f�rbi X på gatan, d�r någon hojtar "Vilken skön syrra du har" eller liknande.

Om rollpersonerna fortfarande inte tror att systern �r kidnappad så kan spelledaren föresl� att dom kollar hos skolan om hon har varit d�r idag.

<SKOLAN>

Skolan ligger cirka 200 meter från X:s bostad. L�s följande när/om dom kommer till skolan:

"Ni kommer fram till skolans ingång och känner en rysning. Samtliga t�nker: M�ste jag verkligen g� in d�r? Otrevliga minnen dyker kanske upp. Ni beslutar er �nd� f�r att g� in. N�r ni kommer in m�ts ni av en ogästv�nlig atmosf�r. Framf�r er ser ni ett uppeh�llsrum med bänkar av metall som �r fastnitade i golvet, trasiga bord, s�nderslagna rutor, papper på golvet, s�nderslagna lampor i taket och allmän mis�r. De elever som g�r f�rbi er tittar fientligt på er. I ett h�rn st�r ett gäng ungdomar med en kniv mot någons hals i ett annat h�rn ligger en, förmodligen drogad, tjej medvetsl�s med s�nderrivna kläder som visar stora delar av hennes kropp. Ni bestämmer att aldrig mer återv�nda hit."

<TILL SL>

Nu �r det upp till rollpersonerna att ta sig till en reception, det �r bara det att dom vet inte var den ligger (hoppas de �r bev�pnade, de kan r�ka ut f�r uppkäftiga ungdomar). Det ska vara ett helvete att hitta dit och många roliga saker ska intr�ffa i deras Sökande efter receptionen.

V�l d�r f�r de reda på att systern inte varit i skolan alls den dagen. Dom blir ocks� informerade om att hon har blivit trakasserad av ett gäng ungdomar. De f�r �ven en beskrivning på hur dessa ungdomar g�r klädda och deras vad deras ledares heter. Sist nämner receptionisten bakom pansarglaset vart gänget h�llet till. Po�ngen �r att rollpersonerna ska hitta gänget.

G�ngbeskrivning: G�nget g�r klädda i dunjackor och breda byxor. De �r klart inspirerade av svarta amerikanska g�ng. Dock �r de själva inte svarta, snarare wannabes. De brukar hänga i och utanfär en bar ett par kvarter ifrån skolan.

<G�NGET>

"Ni kommer fram till en källarlokal. Det hänger trasiga neonskyltar ovanf�r ingången och utanf�r st�r ett par unga personer och r�ker något. De blänger hotfullt mot er."

Om rollpersonerna vill göra n�tt så �r det helt okej, men det kommer förmodligen att resultera i att resten av gänget kommer upp ur lokalen.

"Ni g�r ner f�r trappan som �r fylld med papper och trasiga flaskor. D�rren �r av metall och �r klumpigt förstärkt med p�svetsade järnbitar. N�r ni kommer in m�ts ni av en r�k, skrik och slagsmålslöten."

Bartendern vet inte vem rollpersonerna syftar på om de fr�gar efter ledaren, men det g�r de tre personer som st�r bakom dem, som "r�kade" h�ra att de fr�gade efter ledaren.

"Va� fan vill ni? Har ni r�tt att vara h�r?" S�ger en av ungdomarna, som passar bra in på beskrivningen av en gängmedlem. Om rollpersonerna lyckas att snacka sig till ledaren så f�r du som spelledare improvisera lite. Om dina spelare däremot inte lyckas med att med sitt f�rSök att tr�ffa ledaren så blir de brutalt utslängda ur baren, men detta efter att ha blivit bestulna på pengar, klockor, smycken och vapen. Deras eventuella fordon blir �ven vandaliserat. Blir det strid har rollpersonerna trettiotalet stridslystna personer mot sig.

<TILL SL>

Nu kan ju rollpersonerna l�sa sina problem på olika s�tt. De kan exempelvis döda alla gängmedlemmarna eller så kan de ju �ka till hamnen och utf�ra d�det mot männen i de svarta bilarna och se vad som händer. Vi f�r hoppas att rollpersonerna �ker till hamnen, annars f�r du helt enkelt improvisera. D�det i hamnen kan utf�ras på en mängd olika s�tt. En variant �r att sno en bil och ramma personerna i den svarta Forden medan de andra rollpersonerna öppnar automateld mot bilen.

Image

<HAMNEN>

"Ni sitter i ert bakh�ll, Klockan �r fem i �tta, snart kommer dom. Ni tittar längre ner f�r gatan så ser en risig herrg�rdsvagn, d�r sitter X och v�ntar sp�nt. Plötsligt h�r ni alla att en motor startar och ni ser att en svart Ford sakta kör ut ifrån ett inhögnat omr�de. Bilen stannar alldeles utanf�r och chauffären stiger ut och stänger grindarna. N�r han gått in i bilen igen så trampar han gasen i botten och bilen närmar sig korsningen. D� kommer X med den stulna bilen och <PANG!>, ni ser hur den tunga amerikanska herrg�rdsvagnen glider över den sportiga Forden. Den stora aluminiumst�tfångaren krossar f�rarhytten och dödar därmed chauffären på ett ovanligt otrevligt s�tt. Ni�"

H�r f�r RParna bestämma själv vad de vill göra. N�r de till slut ska lägga bytet i Mercedesen så ska du som spelledare sl� ett SYN-slag f�r alla (Ob3T6). De som klarar det ser att någon ligger gömd bakom några soptunnor. Rollpersonerna reagerar naturligtvis. Mannen ger sig så fort han blir uppt�ckt. Han visar sig vara av asiatiskt ursprung och han �r osäker och kan inte spr�ket så bra. Han förklarar att han jobbar f�r Mastu Kineu, ett litet företag som inte har någon som helst st�rre betydelse f�r någon eller något. Han visste inte hur man anlitade personer som utf�r sådana tjänster som rollpersonerna utf�rde. Men han fick ett tips av en v�n som rekommenderat rollpersonerna, och ringde därf�r dem. Han ber om urSökt om han skapat något obehag. Han vet inget om X syster. De f�r 1000 Euro av mannen, som snabbt springer d�rifrån med v�skan.

<TILL SL>

Nu b�r rollpersonerna vara f�rvirrade, f�r vem har kidnappat systern? Om de bestämmer sig f�r att �ka hem till X så sker följande.

<HEMMA>

"Ni kommer fram till trappen när ni h�r någon skrika. Det �r ett typiskt kvinnoskrik, så ni springer alla till platsen det kommer fr�n. Ni ser X:s syster vara omgiven av ett gäng killar, ni känner igen flera av dem ifrån baren."

N�r rollpersonerna l�st "problemet" så förklarar systern.

"Jag har inte varit kidnappad jag har varit på fest. I utkanten av stan. Kan du köra mig hem?"

The slut

/HoBBiT

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-12 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.