Detta �r en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
L�nkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
V�rld
�vrigt
Spelhj�lpmedel
F�rlorad syster
Skrivet av Robert Sch�nhult, hobman@swipnet.se   
2004-10-12
Ett litet �ventyr till Neogames rollspel Neotech. Detta �ventyr skrev jag f�r att f� spelarna att komma in i spelet igen , d� vi har tagit en r�tt s� l�ng paus i ca 1 �r eller s�.

<INLEDNING>

Ett f�retag �r i behov av hj�lp ifr�n v�ra spelare, men de vill inte att spelarna ska f� reda p� deras identitet. P� m�ndagsmorgonen hotas systern till en av rollpersonerna av ett g�ng i skolan, p� tisdagsmorgonen r�vas hon bort och p� tisdagskv�llen ringer f�retaget och ber om hj�lp. Spelarna tror nu att f�retaget har anlitat g�nget f�r att utpressa dem, genom att kidnappa systern�

<F�RBEREDELSER>

En av rollpersonerna b�r ha en lillasyster som g�r p� h�gstadiet. Det kan annars vara en v�n till rollpersonerna som har en syster. �ventyret utspelar sig f�rslagsvis d�r rollpersonen bor f�r tillf�llet (mina rollpersoner bor alltid i samma stad, det underl�ttar f�r spelledaren). �ventyret b�r helst spelas i Europa eller USA. Allt text som �r kursiverad b�r l�sas h�gt f�r spelarna.

<�VENTYRET>

L�s f�ljande:

"Ni sitter hemma hos X* och spelar poker d� d�rren sl�s upp och en gr�tande flicka, X:s syster, springer in. X reser sig snabbt och m�ter den f�rtvivlade flickan f�r att sedan g� in i sovrummet. Efter en stund s� kommer han ut igen, och ber�ttar vad systern sagt till honom: Hon skulle g� hem ifr�n skolan n�r ett g�ng stoppade henne. De hotade med att sl� och v�ldta henne om hon inte gav dem hennes pengar. Dom slog henne l�tt i ansiktet ocks�. Hon ska komma hit imorgon efter skolan, f�r s�kerhets skull. Jag ska bara k�ra hem henne".

* Rollpersonen eller v�nnen som har en lillasyster.

Efter ett tag kommer X hem igen, och s�ger;

"N�, ska vi dra ut till baren, och dricka lite?".

<TILL SL>

X:s syster g�r som vanligt till skolan p� tisdagen. En polare till henne ber�ttar att det �r fest p� en �vergiven industrilokal i utkanten av staden. Tyv�rr s� ligger industrilokalen en bra bit fr�n skolan, s� systern tvingas skolka f�r att hinna dit i tid.

<TISDAGSEFTERMIDDAGEN>

"N�r slutade hon?, fr�gar en rollperson.

"F�r en halvtimme sedan, svarar X.

Telefonen ringer pl�tsligt och X svarar, men man ser bara en siluett p� bildtelefonens sk�rm. Mannen s�ger:

"Var vid lagerhus 13B i hamnen klockan 20.00 i morgon kv�ll. D�r ska ni stoppa och d�da m�nnen i en svart Ford. Ta deras v�skor och l�gg dem i baks�tet p� en utbr�nd Mercedes som skall st� cirka 500 meter d�rifr�n. Ni kommer att bli bel�nade�"

<TILL SL>

Nu b�r rollpersonen tro att f�retaget har kidnappat syrran med hj�lp av g�nget. G�r de inte det kan det vara bra med "ledtr�dar", som att en bil med ungdomar k�r f�rbi X p� gatan, d�r n�gon hojtar "Vilken sk�n syrra du har" eller liknande.

Om rollpersonerna fortfarande inte tror att systern �r kidnappad s� kan spelledaren f�resl� att dom kollar hos skolan om hon har varit d�r idag.

<SKOLAN>

Skolan ligger cirka 200 meter fr�n X:s bostad. L�s f�ljande n�r/om dom kommer till skolan:

"Ni kommer fram till skolans ing�ng och k�nner en rysning. Samtliga t�nker: M�ste jag verkligen g� in d�r? Otrevliga minnen dyker kanske upp. Ni beslutar er �nd� f�r att g� in. N�r ni kommer in m�ts ni av en og�stv�nlig atmosf�r. Framf�r er ser ni ett uppeh�llsrum med b�nkar av metall som �r fastnitade i golvet, trasiga bord, s�nderslagna rutor, papper p� golvet, s�nderslagna lampor i taket och allm�n mis�r. De elever som g�r f�rbi er tittar fientligt p� er. I ett h�rn st�r ett g�ng ungdomar med en kniv mot n�gons hals i ett annat h�rn ligger en, f�rmodligen drogad, tjej medvetsl�s med s�nderrivna kl�der som visar stora delar av hennes kropp. Ni best�mmer att aldrig mer �terv�nda hit."

<TILL SL>

Nu �r det upp till rollpersonerna att ta sig till en reception, det �r bara det att dom vet inte var den ligger (hoppas de �r bev�pnade, de kan r�ka ut f�r uppk�ftiga ungdomar). Det ska vara ett helvete att hitta dit och m�nga roliga saker ska intr�ffa i deras s�kande efter receptionen.

V�l d�r f�r de reda p� att systern inte varit i skolan alls den dagen. Dom blir ocks� informerade om att hon har blivit trakasserad av ett g�ng ungdomar. De f�r �ven en beskrivning p� hur dessa ungdomar g�r kl�dda och deras vad deras ledares heter. Sist n�mner receptionisten bakom pansarglaset vart g�nget h�llet till. Po�ngen �r att rollpersonerna ska hitta g�nget.

G�ngbeskrivning: G�nget g�r kl�dda i dunjackor och breda byxor. De �r klart inspirerade av svarta amerikanska g�ng. Dock �r de sj�lva inte svarta, snarare wannabes. De brukar h�nga i och utanf�r en bar ett par kvarter ifr�n skolan.

<G�NGET>

"Ni kommer fram till en k�llarlokal. Det h�nger trasiga neonskyltar ovanf�r ing�ngen och utanf�r st�r ett par unga personer och r�ker n�got. De bl�nger hotfullt mot er."

Om rollpersonerna vill g�ra n�tt s� �r det helt okej, men det kommer f�rmodligen att resultera i att resten av g�nget kommer upp ur lokalen.

"Ni g�r ner f�r trappan som �r fylld med papper och trasiga flaskor. D�rren �r av metall och �r klumpigt f�rst�rkt med p�svetsade j�rnbitar. N�r ni kommer in m�ts ni av en r�k, skrik och slagsm�lsl�ten."

Bartendern vet inte vem rollpersonerna syftar p� om de fr�gar efter ledaren, men det g�r de tre personer som st�r bakom dem, som "r�kade" h�ra att de fr�gade efter ledaren.

"Va� fan vill ni? Har ni r�tt att vara h�r?" S�ger en av ungdomarna, som passar bra in p� beskrivningen av en g�ngmedlem. Om rollpersonerna lyckas att snacka sig till ledaren s� f�r du som spelledare improvisera lite. Om dina spelare d�remot inte lyckas med att med sitt f�rs�k att tr�ffa ledaren s� blir de brutalt utsl�ngda ur baren, men detta efter att ha blivit bestulna p� pengar, klockor, smycken och vapen. Deras eventuella fordon blir �ven vandaliserat. Blir det strid har rollpersonerna trettiotalet stridslystna personer mot sig.

<TILL SL>

Nu kan ju rollpersonerna l�sa sina problem p� olika s�tt. De kan exempelvis d�da alla g�ngmedlemmarna eller s� kan de ju �ka till hamnen och utf�ra d�det mot m�nnen i de svarta bilarna och se vad som h�nder. Vi f�r hoppas att rollpersonerna �ker till hamnen, annars f�r du helt enkelt improvisera. D�det i hamnen kan utf�ras p� en m�ngd olika s�tt. En variant �r att sno en bil och ramma personerna i den svarta Forden medan de andra rollpersonerna �ppnar automateld mot bilen.

Image

<HAMNEN>

"Ni sitter i ert bakh�ll, Klockan �r fem i �tta, snart kommer dom. Ni tittar l�ngre ner f�r gatan s� ser en risig herrg�rdsvagn, d�r sitter X och v�ntar sp�nt. Pl�tsligt h�r ni alla att en motor startar och ni ser att en svart Ford sakta k�r ut ifr�n ett inh�gnat omr�de. Bilen stannar alldeles utanf�r och chauff�ren stiger ut och st�nger grindarna. N�r han g�tt in i bilen igen s� trampar han gasen i botten och bilen n�rmar sig korsningen. D� kommer X med den stulna bilen och <PANG!>, ni ser hur den tunga amerikanska herrg�rdsvagnen glider �ver den sportiga Forden. Den stora aluminiumst�tf�ngaren krossar f�rarhytten och d�dar d�rmed chauff�ren p� ett ovanligt otrevligt s�tt. Ni�"

H�r f�r RParna best�mma sj�lv vad de vill g�ra. N�r de till slut ska l�gga bytet i Mercedesen s� ska du som spelledare sl� ett SYN-slag f�r alla (Ob3T6). De som klarar det ser att n�gon ligger g�md bakom n�gra soptunnor. Rollpersonerna reagerar naturligtvis. Mannen ger sig s� fort han blir uppt�ckt. Han visar sig vara av asiatiskt ursprung och han �r os�ker och kan inte spr�ket s� bra. Han f�rklarar att han jobbar f�r Mastu Kineu, ett litet f�retag som inte har n�gon som helst st�rre betydelse f�r n�gon eller n�got. Han visste inte hur man anlitade personer som utf�r s�dana tj�nster som rollpersonerna utf�rde. Men han fick ett tips av en v�n som rekommenderat rollpersonerna, och ringde d�rf�r dem. Han ber om urs�kt om han skapat n�got obehag. Han vet inget om X syster. De f�r 1000 Euro av mannen, som snabbt springer d�rifr�n med v�skan.

<TILL SL>

Nu b�r rollpersonerna vara f�rvirrade, f�r vem har kidnappat systern? Om de best�mmer sig f�r att �ka hem till X s� sker f�ljande.

<HEMMA>

"Ni kommer fram till trappen n�r ni h�r n�gon skrika. Det �r ett typiskt kvinnoskrik, s� ni springer alla till platsen det kommer fr�n. Ni ser X:s syster vara omgiven av ett g�ng killar, ni k�nner igen flera av dem ifr�n baren."

N�r rollpersonerna l�st "problemet" s� f�rklarar systern.

"Jag har inte varit kidnappad jag har varit p� fest. I utkanten av stan. Kan du k�ra mig hem?"

The slut

/HoBBiT

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-12 )
ONN Latest News
Mest l�sta
Popul�ra l�nkar
Donera till NoGo
Varf�r ska jag donera?
Top of Page
Baserad p� teknologi fr�n Mambo Open Source.
Ses (tyv�rr) b�st med Internet Explorer.
All information p� dessa sidor �r fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.