Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
Kotsumedo
Skrivet av Jacob   
2004-08-18
En mycket ny och farlig stridskonst som lärs ut i japanska underr�ttelsetjänsten MI3S. Den pr�glas av tysthet och dödlighet och kröver tillgång till cyberimplantaten Rippers.

Kotsumedo

Bastekniker:
Spark IV, H�g Spark II, Specifikt närstridsvapen: Rippers V, Precisionanfall III, Hugg III, Tv� Vapen IV, Undvika III.
Tillvalstekniker: Balans II, Mjuklandning II, �terhämta Utmattning II.
     
Ko - 'Diminuativ', Tsume - Klo, Do - V�g
Kotsumedo - ungf�r: De små klornas v�g

En mycket ny japansk stridskonst som oftast tr�nas ut till agenter som �nskar bibehålla en viss sekretess. Tekniken baserar sig på att man har tillgång till Sökallade Rippers (kotsume) se sid. 195 N2. Stridskonsten b�r inte vanligen tillgänglig f�r rollpersoner d� den i dagstillfället endast lärs ut av MI3S (den japanska underr�ttelsetjänsten). För �vrigt så �r vetskapen om stridskonstens existens utanf�r MI3S, minimal.

Tekniken länar mycket från Shaolins 'tranan', Shaolins�ormen� samt från japanska solfjäderstekniker. Observeras b�r att fingrarna i handen blir stela när klorna �r utfällda, dock �r handleden ol�st. Teknikens grundare heter Lin Chao Sze från Kina. Hans ursprungliga teknik skiljer sig dock mycket från den tekniken som MI3S användet sig av i dagsläget (Kotsumedo). MI3S uttryckte ett intresse att skola sina agenter i konsten, och Lin Chao Sze erbjäd sig motvilligt att skola en person som i sin tur fick f�ra tekniken vidare. MI3S skickade sin mest kampkonstkunniga agent till Kina f�r att studera tekniken. Elevens namn var Yoshiko Kaminaga och �r fortfarande Kotsumedo-sensei på MI3S.

Hon byggde i sin tur om kampkonst så att den hämtar mer moment ifrån dom japanska grunderna, så att dom japanska eleverna ska känna igen sig och s�ledes snabbare kunna lära sig stridskonsten. Det är en snabb och plötslig teknik som karakteriseras av plötsliga utfall mot halsen, den klassiska shaolin�tranan� samt graciösa haksparkar. Trots att tekniken lägger stort fokus i att anfalla ansikte, hals och huvud så �r den naturligtvis inte inkapabel till att attackera på andra omr�den. Tekniken �r dock ganska hög, och låga kloanfall �r ytterst s�llsynta och om ut�varen anfaller lågt så �r det med n�stan uteslutande med sparkar. I tekniken så �vas koordination rigor�st och elever lär sig att alltid sikta på den mest s�rbara punkten, oavsett hur liten den �n skulle vara.

Avdelningen f�r Operativ Verksamhet (mer ljusskygg underavdelning till MI3S) använder denna teknik flitigt och det �r inte s�llan som operat�rer utrustas med klor av tenton f�r att undvika metelldetektorer och annat otyg.

Tv� garder kommer att beskrivas h�r, men det finns många andra st�llningar att ta av, och det �r upp till SL alternativt någon överambitiös spelare att komma på egna garder. Kom bara ihåg att överraskning och snabbhet �r viktigare �n stabilitet och f�rsvar. Den andra st�llningen, Maiougi Kamae är en dansant avart av Kotsumedon som egentligen inte �r något som används i regelr�tt strid om inte ut�varen �r mycket skicklig på tekniken. Maiougi �r mer som en artistisk sidosyssla f�r kotsumedokan �n vad det är en reell anfallsteknik.

Suriko Kamae:
Suriko Kamae betyder ungefär Ormens st�lling. St�llning �r mer eller mindre en direkt kopia av Shaolins �ormen�. Nästan tyngd vilar på den bakre foten. Den fr�mre foten nuddar endast marken med dom fr�mre trampdynorna och �r placerad ganska nära den bakre foten. Handlederna �r till synes slappa och den bakre handen befinner sig i hakhöjd med fingrarna pekandes mot motståndarens hals. Den fr�mre handen ligger i  midjehöjd ovanf�r det fr�mre knäet, med handen hängandes slappt pekandes ned mot motståndarens underben. St�llningen �r snabb och plötslig, men inte s�rskilt stabil. � andra sidan �r motståndaren inte mycket till hot mot ut�varens stabilitet när han f�tt sitt struphuvud �r �kirurgiskt� avlägsnat från sin hals.

Maiougi:
Maiougi �r den gamla japanska solfjäderdansen som har inspirerat denna teknik, vilken �r mer utav en vacker sidosyssla f�r Kotsumedokas (Kotsumedo ut�vare) �n vad det är en effektiv stridsst�llning. Tanken �r att man har en grundst�llning, sedan ska man utf�ra en  Sökallad hitosashi (japanska f�r dans) vilken innehåller ett ospecifierat antal anfalls och f�rsvars moment. En vanlig hitosashi kan innehålla ca 5 moment, men det �r inte händer att en dans endast innehåller 1 moment (grunddanserna ser ut s�) eller upp till 10 moment. Yoshiko Kaminaga har enligt h�rs�gen en g�ng utf�rt en totalt improviserad hitosashi med 47 unika moment, dock så �r detta ingenting som Yoshiko setts göra igen. En hitosashi hämtar sina grunder från japanska uppvisningsdanser och traditionella kampkonst kator. Danserna �r mjuka och använder sig som regel bara av stora cirkelr�relser med kropp och armar, svepande sparkar förekommer men �r mer ovanliga. En dans ser jämnt v�lgenomtänkt ut och kroppsr�relserna hänger alltid mjukt ihop, likas� tillbakagången till grundst�llningen faller in naturligt i dansen. Efter en utf�rd Hitosashi så återv�nder alltid ut�var till grundst�llningen Maiougi Kamae.

Maiougi Kamae:
F�rst och främst så har ut�varen en mycket rak rygg och raka ben f�r att bli så lång som möjligt. Ut�varen st�r med fötterna vinkelr�ta, d�r h�larna har ungefär en knyten�ves avstånd emellan sig. Kroppen �r jämnt v�nd i samma riktning som den fr�mre foten som i sin tur alltid �r v�nd mot motståndaren. Denna pos medf�r att h�ften �r lätt vriden mot den fr�mre foten (om motståndaren r�r på sig så bryr man sig dock inte om att r�tta till posen, utan startar troligtvis en hitosashi). Den bakre armens armbågepekar rakt ned i marken, och den bakre handen pekar rakt upp i luften. Den bakre handen visar jämnt ovansidan av handen mot fienden.
Den fr�mre armens överarm och underarm bilder r�tvinkel mot varandra, och den underarmen ligger parallellt med marken. Den fr�mre handen visar alltid ovansidan mot fienden, och dess pekfingerspets ska precis kunna snudda den bakrearmens armb�ge. T�nk er sedan att personen som antar denna pos är en japansk Geisha (vitsminkad, kimono, hela köret) och s�tt sedan en solfjäder vardera hand så kan ni nog f�rst� vart grundst�llningen f�tt sin inspiration ifrån.

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.