Detta är en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
Länkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
Värld
Övrigt
Spelhjälpmedel
Extra cybernetikregler
Skrivet av Martin Fröjdh   
2004-10-05
Denna artikeln tar upp en del nya, frivilliga, regler till cybertech i N2, bland annat skador på cybertech, priser och material.

Skador på cybernetik:
Detta är en frivillig regel f�r mer detaljerade skador på cybernetik. I grundboken st�r det att cybernetik slutar fungera vid minst en extraskada i den ber�rda kroppsdelen. Denna frivilliga regeln säger istället att ett implantat g�r s�nder om man misslyckas med ett turslag. Sv�righeten �r antalet skador (Ob1T6 vid enkel skada, +Ob1T6 f�r varje extraskada). Detta sl�s f�r varje implantat i kroppsdelen. Implantat med känslig elektronik lägger till +Ob1T6 på sv�righeten (interna datorer, cerebralinterface). Om en extraskada direkt träffar ett implantat (exempelvis "Hjärta", om man har ett cybernetiskt sådant) g�r det s�nder automatiskt. Kom ocks� ihåg att en del cybernetik praktiskt taget inte riskerar att tr�ffas (klor, hajbett). Spelledaren f�r allts� använda en hel del sunt förnuft vilka som kan tr�ffas eller inte. Det finns några kombinerade biotekniska/cybernetiska implantat (de f�rbättrade organen, näringsdep�er), dessa skadas som vanliga organ om inte annat anges.

Exempel: Bennys cyberarm blir tr�ffad av tre kulor. Skottet ger tre extraskador. D� slår han Ob4T6 mot Tur (11). Han slår 14, vilket g�r att armen slutar fungera totalt.

Tillval till cybernetik:
All cybernetik som har någon chans att synas ut�t har en massa olika tillval till hur den skall se ut. Med i alla priser följer vanligtvis artificiell hud att t�cka det cybernetiks implantatet med. Det finns ett otal varianter på hur man kan t�cka sin kroppsdel. F�rst v�ljer man typ av hud, sedan multilicerar man priset man fick med eventuella tillvalsmultiplar. Man kan inte v�lja att vara utan hud, det skulle förstöra maskineriet. Priset ber�knas som en tiondel av implantatets kostnad, om inte andra skäl föreligger, som att omr�det redan har artificiell hud. Observera allts� att man kan få prisavdrag om man köper billigare hud.

Exempel: Benny köper en vanlig artificiell arm. I priset ingår hud till ett v�rde av (5000x0,1) 500 Euro. Om han vill ha hud med mönster blir v�rdet på huden (2x500) 1000, vilket g�r att notan totalt blir 5000+(1000-500)=5500, eftersom 500 redan var inr�knat i priset.


Typ av hud Multipel
Vanlig artificiell hud x 1
Plasthud x 0,5
Pansarhud (1) x 2
C-skyddad hud (1) x 4
Pigmenthud (2) x 2
Displayhud (2) x 3
IR-osynlig hud (1) x 10
äkta hud* (3) x 10
Annat material (fr�n tyg till guldv�v) x2-x50

*(odlingstid 10 dagar, ingår med ett tunt näringslager underst som g�r huden levande)

Man kan inte kombinera tillval med samma siffra.



Tillval på huden Multipel
M�nster (3) x 2
F�rger (2) (3) x 1,5
Genomskinlig (1)(2)(3) x 2
K�nselmönster (ex. knottrig)(3) x 3


Olika sorters cyberlemmar:
De olika cyberlemmarna, armar, ben, händer och fötter kan designas på lite olika s�tt. För att r�kna ut priset så tar man f�rst ut grundpriset, som �r fullpriset fär en vanlig sådan artificiell lem. Sedan multipliceras detta pris med materialkostnad, och sedan med typ. Dra av grundpriset och vips har du priSökningen på hela lemmen.

Exempel: Benny köper ett förstärkt ben. Han vill ha det i crysteel, format som ett skelett. Grundpriset f�r ett artificiellt ben �r 6000. Detta multipliceras f�rst med 2 (f�r Crysteel) och sedan med 1,5 (skelettet). D� f�r han fram priset 18000. D� drar han av grundpriset 6000 och adderar priset f�r ett förstärkt ben. Slutpriset blir 32000 Euro.

Material SKY Multipel
Vanlig, olika metallegeringar och kerammaterial. SKY 0 x 1
Tenton (Osynlig på r�ntgen). SKY 3 x 3
Crysteel Kroppsvikt +5%/x 1,05 (f�r hela tr�ffomr�den). SKY 10 x 2
Polymer, vilken färg som helst. SKY ingen x 0,75

Typ Multipel
Vanlig, den vanliga formen, liknar en vanlig arm med hud p�. x 1
Skelett, tunnare, mer likt ett "robottskelett" x 1,5
Hudl�s, specialdesignad så att grus och vatten inte ska st�ra. x 2
Skulpterad, med massiva muskler, spikar etc. x 1,25 - 2

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
ONN Latest News
Mest lästa
Populära länkar
Donera till NoGo
Varför ska jag donera?
Top of Page
Baserad på teknologi från Mambo Open Source.
Ses (tyvärr) bäst med Internet Explorer.
All information på dessa sidor är fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.