Detta �r en arkiverad version av nogo.se
   03 June 2015  
Startsida
Notiser
L�nkar
Skicka in material
Forum
Gamla NoGo
Nogo Wiki
Orbital News Network
- - - - - - -
Inspiration
Regler
Scenarion
Cybertech
Utrustning
Vapen
V�rld
�vrigt
Spelhj�lpmedel
Extra cybernetikregler
Skrivet av Martin Fr�jdh   
2004-10-05
Denna artikeln tar upp en del nya, frivilliga, regler till cybertech i N2, bland annat skador p� cybertech, priser och material.

Skador p� cybernetik:
Detta �r en frivillig regel f�r mer detaljerade skador p� cybernetik. I grundboken st�r det att cybernetik slutar fungera vid minst en extraskada i den ber�rda kroppsdelen. Denna frivilliga regeln s�ger ist�llet att ett implantat g�r s�nder om man misslyckas med ett turslag. Sv�righeten �r antalet skador (Ob1T6 vid enkel skada, +Ob1T6 f�r varje extraskada). Detta sl�s f�r varje implantat i kroppsdelen. Implantat med k�nslig elektronik l�gger till +Ob1T6 p� sv�righeten (interna datorer, cerebralinterface). Om en extraskada direkt tr�ffar ett implantat (exempelvis "Hj�rta", om man har ett cybernetiskt s�dant) g�r det s�nder automatiskt. Kom ocks� ih�g att en del cybernetik praktiskt taget inte riskerar att tr�ffas (klor, hajbett). Spelledaren f�r allts� anv�nda en hel del sunt f�rnuft vilka som kan tr�ffas eller inte. Det finns n�gra kombinerade biotekniska/cybernetiska implantat (de f�rb�ttrade organen, n�ringsdep�er), dessa skadas som vanliga organ om inte annat anges.

Exempel: Bennys cyberarm blir tr�ffad av tre kulor. Skottet ger tre extraskador. D� sl�r han Ob4T6 mot Tur (11). Han sl�r 14, vilket g�r att armen slutar fungera totalt.

Tillval till cybernetik:
All cybernetik som har n�gon chans att synas ut�t har en massa olika tillval till hur den skall se ut. Med i alla priser f�ljer vanligtvis artificiell hud att t�cka det cybernetiks implantatet med. Det finns ett otal varianter p� hur man kan t�cka sin kroppsdel. F�rst v�ljer man typ av hud, sedan multilicerar man priset man fick med eventuella tillvalsmultiplar. Man kan inte v�lja att vara utan hud, det skulle f�rst�ra maskineriet. Priset ber�knas som en tiondel av implantatets kostnad, om inte andra sk�l f�religger, som att omr�det redan har artificiell hud. Observera allts� att man kan f� prisavdrag om man k�per billigare hud.

Exempel: Benny k�per en vanlig artificiell arm. I priset ing�r hud till ett v�rde av (5000x0,1) 500 Euro. Om han vill ha hud med m�nster blir v�rdet p� huden (2x500) 1000, vilket g�r att notan totalt blir 5000+(1000-500)=5500, eftersom 500 redan var inr�knat i priset.


Typ av hud Multipel
Vanlig artificiell hud x 1
Plasthud x 0,5
Pansarhud (1) x 2
C-skyddad hud (1) x 4
Pigmenthud (2) x 2
Displayhud (2) x 3
IR-osynlig hud (1) x 10
�kta hud* (3) x 10
Annat material (fr�n tyg till guldv�v) x2-x50

*(odlingstid 10 dagar, ing�r med ett tunt n�ringslager underst som g�r huden levande)

Man kan inte kombinera tillval med samma siffra.



Tillval p� huden Multipel
M�nster (3) x 2
F�rger (2) (3) x 1,5
Genomskinlig (1)(2)(3) x 2
K�nselm�nster (ex. knottrig)(3) x 3


Olika sorters cyberlemmar:
De olika cyberlemmarna, armar, ben, h�nder och f�tter kan designas p� lite olika s�tt. F�r att r�kna ut priset s� tar man f�rst ut grundpriset, som �r fullpriset f�r en vanlig s�dan artificiell lem. Sedan multipliceras detta pris med materialkostnad, och sedan med typ. Dra av grundpriset och vips har du pris�kningen p� hela lemmen.

Exempel: Benny k�per ett f�rst�rkt ben. Han vill ha det i crysteel, format som ett skelett. Grundpriset f�r ett artificiellt ben �r 6000. Detta multipliceras f�rst med 2 (f�r Crysteel) och sedan med 1,5 (skelettet). D� f�r han fram priset 18000. D� drar han av grundpriset 6000 och adderar priset f�r ett f�rst�rkt ben. Slutpriset blir 32000 Euro.

Material SKY Multipel
Vanlig, olika metallegeringar och kerammaterial. SKY 0 x 1
Tenton (Osynlig p� r�ntgen). SKY 3 x 3
Crysteel Kroppsvikt +5%/x 1,05 (f�r hela tr�ffomr�den). SKY 10 x 2
Polymer, vilken f�rg som helst. SKY ingen x 0,75

Typ Multipel
Vanlig, den vanliga formen, liknar en vanlig arm med hud p�. x 1
Skelett, tunnare, mer likt ett "robottskelett" x 1,5
Hudl�s, specialdesignad s� att grus och vatten inte ska st�ra. x 2
Skulpterad, med massiva muskler, spikar etc. x 1,25 - 2

Kommentarer

Kommentera
Namn:G�st
Titel:
Kommentar:



Powered by AkoComment 2.0!

Senast uppdaterad ( 2004-10-05 )
ONN Latest News
Mest l�sta
Popul�ra l�nkar
Donera till NoGo
Varf�r ska jag donera?
Top of Page
Baserad p� teknologi fr�n Mambo Open Source.
Ses (tyv�rr) b�st med Internet Explorer.
All information p� dessa sidor �r fiktiv.
NoGo Copyright © 1998 - 2015.